Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mannen bakom satirsidan: "Känns väldigt fjantigt"

Publicerad: 21 maj 2013, 07:52

Skärmdump från Nyhetertjugofyra.se

Satiren Nyhetertjugofyra.se stoppades eftersom domännamnet var för likt Nyheter24 och att upphovsmannen ansågs ha handlat i ond tro. Resumé har talat med den ansvarige för satirsajtens innehåll.


I några månader gjorde nyhetertjugofyra.se narr av sensationsjournalistiken. För en tid sedan stoppades satirsajten och domännamnet hamnade i Nyheter24:s ägo sedan de anmält satirpastischen till Stifstelsen för internetinfrastruktur.

Resumé har intervjuat upphovsmannen bakom nyhetertjugofyra.se. Han vill vara anonym med hänsyn till hans ordinarie yrkesutövning. Han gjorde sajten tillsammans med tre andra kollegor.

– Vi gjorde det mest för att jävlas med vad vi anser är dålig journalistik. Först hade vi tänkt göra egna "riktiga" nyheter, men sen bestämde vi oss för att vrida det några varv till.

Kan du förstå reaktionen från Nyheter24:s ledning?
– De har väl ingen som helst humor. Det känns väldigt fjantigt. Jag känner personligen flera av skribenterna, men det här var ägarnas beslut. Sajten stack väl i ögonen. Innehållet blev lite för likt Nyheter24. Att det skulle vara enkelt att gå in på vår sida av misstag när besökarna vill läsa på Nyheter24 är omöjligt. Det argumentet känns inte jättebegåvat. Reaktionen är lite märklig, säger mannen och fortsätter:

– Den här saften gynnade deras varumärke och jag förstår inte hur de tänker. Det drabbar inte dem.

Var ert syfte att driva med Nyheter24, specifikt?
– Egentligen inte, Det var lite av ett test där vi ville göra en satirsida av samma snitt som Svenskbladet. Vi driver lika mycket med Aftonbladet som Nyheter24.Till skillnad från oss har Svenskbladet inte blivit stoppade av Svenska Dagbladet.

Är det samma sak?
– Det finns massor av exempel där satiren gått mycket längre utan att sajterna har fått släckas ned. Bland annat ett finskt oljebolag där en miljöorganisation gjorde en protestant bara genom att byta ut en bokstav.

Kommer du att försöka locka annonsörer nästa gång ni gör en satirsajt?
– Jag har tänkt mig en sajt liknande "The Onion". Där vi skapar ett schysst flöde av innehåll i Word Press. Men det är många bitar som ska falla på plats.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.