Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Måns bollplank: Apollos marknadschef

Publicerad: 25 februari 2011, 07:19

När Måns Zelmerlöw kontraktsförhandlade med SVT om "Allsång på Skansen" hade han hjälp av sitt bollplank – Apollos marknadschef Sandra Miller Kinge. – Jag och Måns är väldigt goda vänner. Det stämmer att jag har hjälpt honom lite extra på sistone då jag är mammaledig, säger hon till Resume.se.


Måns Zelmerlöw och hans vän och bollplank Sandra Miller Kinge, marknadschef på Apollo. Foto: SVT och Resumé.

För Måns Zelmerlöw har det inte varit helt okomplicerat att ta sig an programledarjobbet för "Allsång på Skansen". Precis som när han var programledare i public service förra gången – i Melodifestivalen – måste delar av hans normala verksamhet tillfälligt avvecklas.

Han måste följa SVT:s regler, och det handlar exempelvis om reklamjobb som måste avslutas innan han äntrar Solidens scen i sommar.

– Det stämmer att jag bland annat har ett reklamsamarbete med SEAT. Detta är inget som löper på helår eller tillsvidare utan är kopplat till kampanjperioder. Jag har inget reklamsamarbete med något varumärke som kommer vara aktivt under mitt uppdrag för SVT. Givetvis är det mycket viktigt att jag är oberoende under mitt uppdrag hos SVT och även en en period före och efter, säger Måns Zelmerlöw till Resume.se.

Hur hanterar du dina affärer?'
– Gällande mina affärer har jag stor hjälp av min pappa som är egen företagare, mamma gällande att hålla båda fötterna på jorden, av mitt skivbolag samt sedan av ett par goda vänner som alltid stöttar och ger goda råd, säger Måns Zelmerlöw.

En av hans goda vänner är Apollos marknadschef Sandra Miller Kinge som ställer upp med goda råd när det behövs. Hon hjälpte Måns Zelmerlöw under förhandlingarna med SVT om programledarjobbet för "Allsång på Skansen".

– Jag och Måns är väldigt goda vänner. Det stämmer att jag har hjälpt honom lite extra på sistone då jag är mammaledig. Måns är en helt otrolig entreprenör och en härlig inspirationskälla. Han arbetar väldigt proffsigt med sitt varumärke, säger Sandra Miller Kinge.

Måns Zelmerlöw och Apollo har inget samarbete – det är helt privat som Sandra Miller Kinge fungerat som bollplank, och det har fått grönt ljus av hennes arbetsgivare.

Det är mycket man måste kunna behärska vid sidan av artisteriet och framträdandena i rutan. Måns Zelmerlöw har exempelvis ett samarbete med byrån  Sweet Creatives och Daniel Rösth som bland annat har gjort hans logotype.

– Att vara i musikbranschen handlar givetvis om utstrålning, röst, personlighet men man måste också tycka det är kul att vårda sitt eget varumärke och djupdyka i avtal, bokföring och andra saker som är viktiga när det gäller att driva eget företag. När det kommer till hanteringen av affärerna för en artist är det bara att kavla upp ärmarna och leka kontor ibland (skratt), säger Måns Zelmerlöw.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.