Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mardrömsstarten för nya varumärket

Publicerad: 16 maj 2008, 07:27

Logica – tidigare WM-data – lade mångmiljonbelopp på namnbytet i vintras. Datahaveriet i går, som drabbade SvD och flera andra kunder, är ett hårt slag för it-leverantörens nya varumärke. – Kanske är det lite extra känsligt med tanke på att vi nyss bytt namn, säger Mats Nilsson Hahne, informations- och pr-ansvarig på Logica.


WM-data bytte in vintras namn till Logica. Haveriet i går är en mardrömsstart för det nya varumärket.

Logica CMG, som köpte WM-data 2006, bytte i vintras namn till Logica. Namnbytet trädde i kraft i februari och kostade 5 miljoner pund, närmare 60 miljoner kronor, för hela Logica-koncernen i 41-länder.

Reklambyrån Gyro Scandinavia låg bakom namnbyteskampanjen för WM-datas del, och nyligen presenterade Logica en undersökning som visade på hög kännedom om varumärkesbytet.

Gårdagens krasch där problem hos Logica orsakade ett jättehaveri på Svenska Dagbladet och även störningar hos flera andra kunder är ett tungt bakslag för it-leverantören. Och det svider extra mycket med tanke på varumärkesarbetet.

– Vi ser mycket allvarligt på det som hänt, säger Mats Nilsson Hahne, som påpekar att det nu pågår ett intensivt arbete för att analysera exakt vad som gick snett.

Vilka kunder har drabbats av haveriet, förutom Svenska Dagbladet?
– Det är en handfull kunder som drabbats. Av säkerhetsskäl kan jag inte säga vilka det är. Det enda jag kan bekräfta är att Svenska Dagbladet är en av de drabbade kunderna.

Hur påverkar det här haveriet ert varumärke?
– Det klart att vi helst vill undvika ett sådant här fel, men framförallt för kundernas skull. Men kanske är det lite extra känsligt med tanke på att vi nyss bytt namn.

Enligt Mats Nilsson Hahne pågår nu ett intensivt arbete för att analysera exakt vad som gick snett.

– Vi har isolerat problemet till några få servrar och alla kunder som är utanför den miljön är i full gång, säger Mats Nilsson Hahne.

De största felen för Svenska Dagbladets del är avhjälpta men det förekommer störningar även i dag.

Mats Nilsson Hahne vill inte gå in på kompensationsfrågan och hur avtalen är skrivna när det gäller vitesklausuler.

Läs även: "Personalen slet som djur"

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.