Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mark Zuckerbergs pr-kupp: Nej, vi säljer inte information om dig

Publicerad: 25 Januari 2019, 07:37

Mark Zuckerberg i debattartikelsoffensiv, Netflix-dokumentär väcker frågor om influencer marketing och Åsa Jamal befordras på Telia. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Åsa JamalInfluencerMark ZuckerbergMorgonsvepet

Det är nu ett år sedan den så kallade Cambridge Analytica-skandalen blev offentlig, i vilken det avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om 87 miljoner Facebook-användare, utan deras vetskap. Företaget anklagades för att ha använt informationen med syfte att hjälpa Donald Trump vinna presidentvalet 2016.

Sedan dess har skriverier om hur Facebook samlar och säljer data avlöst varandra, inte minst i samband med att EU-datalagen GDPR trädde i kraft förra våren.

Nu tillbakavisar Facebooks vd Mark Zuckerberg i en lång debattartikel som han skickat ut till flera medier världen över, bland annat till Expressen. Där tillbakavisar han påståendena om att företaget skulle samla data om sina användare. Han skriver att annonsmodellen är komplex – och att den därför kan uppfattas som icke-transparent:

"Ibland betyder det här att människor antar att vi gör saker som vi inte gör. Till exempel säljer vi inte människors data även om det ofta rapporteras att vi gör det. I själva verket skulle försäljning av människors information till annonsörer vara kontraproduktivt för våra affärsintressen eftersom det skulle reducera det unika värdet av våra tjänster för annonsörerna. Vi har starka incitament att skydda människors information från att bli tillgänglig för någon annan", skriver han.

Mark Zuckerberg poängterar att han inte hade för avsikt att skapa ett globalt bolag när han startade Facebook för 15 år sedan. Men att han tycker att det är viktigt att kunna erbjuda en teknisk lösning som för människor samman och där alla får använda sin röst. Och så slår han ett slag för betydelsen av plattformen för småföretagarna:

"Småföretag världen runt får tillgång till verktyg för att växa och skapa jobb. Det finns över 90 miljoner småföretag på Facebook och de utgör en stor del av vår verksamhet. De flesta har inte råd att betala för tv-annonser eller annonstavlor men har nu möjlighet att använda samma verktyg som tidigare endast var tillgängliga för stora företag."

Netflix-dokumentär väcker frågor om influencer marketing
I dagarna släppte Netflix dokumentären "Fyre – the greatest party that never happened", som handlar om hur en stor festival som skulle ordnas på en avlägsen ö i Bahamas – men allt gick åt skogen. Influencers flögs in för att marknadsföra händelsen, biljetterna sålde slut men festivalen blev ändå inställd. De sålde något som inte fanns, utan deras vetskap. Nu väcker dokumentären frågor bland marknadsförare om influencer marketing. I Digiday talar flera influencer marketing-specialister ut om dokumentären. De menar att den visar hur kraftfull influencer marketing kan vara, men också hur snabbt allt kan gå åt helvete om produkten som marknadsförs visar sig gå upp i rök.

"De skapade så stor hajp och lyckades sälja en extremt dyr festival genom att använda influencers på detta sätt. Smarta varumärken som vill ha en stor effekt och faktiskt kan leverera produkten de lovar borde lära sig av Fyre", säger Alexa Tonner, grundare av Collectively.

Vidare menar experterna att influencers måste bli mer försiktiga med vem de jobbar med för att se till att de inte samarbetar med någon som pysslar med olaglig verksamhet eller fraud.

Burger King tillbaka i Super Bowl
För första gången på mer än ett decennium är Burger King tillbaka bland annonsörerna under Super Bowl. Det framkom genom att hamburgerkedjan la ut en video på förberedelserna inför reklamfilmen som ska gå under Super Bowl. Men innehållet i reklamfilmen är svårt att sia om, Birger King har nämligen gett få ledtrådar kring vad den kan komma att handla om, förutom att Whopper kommer att spela huvudrollen. Det skriver Adage.

Åsa Jamal befordras
Åsa Jamal, i dag kommunikationschef för Telia Sverige, blir kommunikationsdirektör i Telia Company och tar plats i koncernledningen. Hon har varit på Telia sedan 2017, då hon närmast kom från en tjänst som kommunikations- och HR-direktör på Bonnier Broadcasting. Hon har också bakgrund på JKL.

– Jag kommer fortsätta att driva förändring i Telia Company med fokus på att stödja den kommersiella agendan och stärka bilden av Telia Company på alla de marknader vi verkar på. Telia Company befinner sig i en ny fas där bolaget i allt väsentligt lämnat Eurasien och nu kan fokusera helt och fullt på Norden och Baltikum. Det är ett spännande läge. Att bidra till vår kulturresa och utveckla positionen inom hållbarhet är två av frågorna på agendan, säger Åsa Jamal i ett pressmeddelande.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.