Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Marknaden kan tappa 2,5 miljarder

Publicerad: 18 Augusti 2009, 07:24

Trots en del ljusglimtar i ekonomin är annonskonjunkturen fortfarande nattsvart. I juni backade mediebyråernas köp med 22 procent och i juli med hela 26 procent visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernStaffan Slörner

− Än så länge ser vi inga tecken på att investeringarna i stort kommer att återhämta sig till nivåer i paritet med 2008 även om vissa annonsörer utnyttjar konjunkturen till att öka sin ”share of voice” till en lägre kostnad. Hittills har samtliga månader legat en bra bit under 2008 års nivå och om ingen återhämtning sker under 2009 kommer nedgången totalt att landa på cirka 2,5 miljarder kronor. Men vi får inte glömma att vi jämför botten av en lågkonjunktur med höjden av en högkonjunktur, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Även om annonsnedgången ser enorm ut ska man komma ihåg att 2008 också var ett extremt år fast då positivt. Jämför man junisiffrorna 2009 med 2007 är nedgången ”bara” 5 procent.

När första halvåret summeras blir nedgången 20 procent. Det vill säga att fallet snarare ökat än avtagit under sommarmånaderna.

Dagspressen fortsätter att ha det mycket tufft. Under juni tappade kvällspressen nästan varannan annonskrona för att sedan komma tillbaka i juli med en nedgång på 18 procent. Samma mönster noteras för morgonpressen som backade mer än marknaden under juni för att sedan bromsa fallet något i juli. Storstadspressen tappar mer än landsortspressen.

De kommersiella tv-kanalerna hade fram till sommaren klarat sig bättre än dagspressen, men både under juni och juli backade tv-reklamen mer än marknaden i stort.

Internet har klarat sig bättre än de traditionella medierna, men backar ändå under första halvåret med 14 procent. Frågan är om internet blir mediet som först får ta del av en vändning. I juni backade bara nätinvesteringarna från mediebyråerna med 1 procent.

Fakta: Mediebyråbarometern i siffror

Mediekategorier som ökar första halvåret:
Övrigt 27 procent
Bio 23 procent

Mediekategorier som minskar:
Kvällspress -40 procent
Fackpress -38 procent
Populärpress -31 procent
Storstadspress -25 procent
Landsortspress -19 procent
DR/Annonsblad -19 procent
Radio -18 procent
Utomhusreklam -18 procent
TV -17 procent
Internet -14 procent

Mediekategorier som ökar i juni:
Övrigt 101 procent

Mediekategorier som minskar i juni:
Kvällspress -45 procent
Bio -39 procent
Fackpress -31 procent
Storstadspress -31 procent
DR/Annonsblad -29 procent
Populärpress -26 procent
Utomhusreklam -23 procent
TV -23 procent
Landsortspress -22 procent
Radio -18 procent
Internet -1 procent

Mediekategorier som ökar i juli:
Övrigt 8 procent

Mediekategorier som minskar:

Bio -64 procent
DR/Annonsblad -58 procent
Utomhusreklam -43 procent
Populärpress -32 procent
TV -29 procent
Storstadspress -22 procent
Landsortpress -20 procent
Kvällspress -18 procent
Radio -16 procent
Internet -12 procent
Fackpress -10 procent

Fotnot: I kategorin övrigt ryms både alternativa reklamkanaler och konsulttjänster som planning och analys.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.