Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Marknadschefen fick lämna GT – efter 17 år

Publicerad: 1 december 2014, 13:07

Foto: Carina Jäderström

Claes Johansson fick lämna sin roll som marknadschef på GT. Efter att ha arbetat på tidningen i 17 år fick han först höra att tjänsten skulle utökas. Två veckor senare kom beskedet. – Jag fattar inte vad som händer, det kom väldigt plötsligt, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

ExpressenGT

Claes Johansson fick lämna sin tjänst som maknadschef på GT till följd av tidningens besparingspaket. Beskedet kom för en månad sedan. Två veckor tidigare hade han fått en inofficiell förfrågan om att uttöka sin tjänst.

– Först fick jag en inofficiell förfrågan om att få jobba på fler ställen. Sedan tog det två veckor innan jag fick beskedet att jag var tvungen att gå, säger han till Resumé.  

GT lägger ner alla lokala marknadsavdelningar som istället kommer skötas från Stockholm. Därmed kommer Claes Johanssons tjänst som marknadschef att försvinna helt.

– Vi håller på att genomgå ett stålbad. Expressen ska spara 70 miljoner och i den härvan tvingas jag lämna. Man blir ju förvånad över att de skalar bort en säljtjänst – det som genererar pengar till företaget är det som skalas bort.  

I dagsläget vet Claes Johansson inte vad han kommer göra framöver. Han har nyss startat ett eget bolag som bland annat ska erbjuda lojalitetsprogram för företag.

Han säger att han accepterar beskedet att lämna GT och förstår att det handlar om besparingar.

– Jag har mitt hjärta kvar i tidningen och har inget negativt att säga om Expressen och GT. Möjligheten har öppnat sig för mig att få jobba med betydligt fler företag.

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

ExpressenGT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.