Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Marknadschefer kräver att regeringen agerar

Publicerad: 8 Mars 2012, 12:28

Stampens marknadsdirektör Lars Rundblom

Foto: Pressbild.

Mer framtidstro och större förtroende för ekonomin. Så lyder kravet på regeringen från Sveriges marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

MarknadschefsindexStampen

Tillväxttakten i Sverige har sjunkit till 0,3 procent . Nu visar  Stampens Marknadschefsindex för Q1 att en majoritet av landets  marknadschefer anser att ett skattelättnadsbeslut skulle lyfta  konsumtionen redan i år.

Marknadschefsindex är ett initiativ av  mediekoncernen Stampen med syfte att sätta fokus på marknadsfrågor i  näringsliv och samhälle samt öka kunskapen om konsumtionens tillväxt och  betydelse.

Indexet för Q1 visar  att en klar majoritet av  marknadscheferna anser att de kan stimulera konsumenterna med hjälp av  sitt eget varumärke. Fler än hälften anser också att de kan påverka viljan att handla genom att erbjuda nya typer av produkter och tjänster.

Men det finns ett problem. Det är att man vill se kraftigare åtgärder från regeringen som förstärker hushållens ekonomi.

Enligt  Marknadschefsindexet har hushållen har inte fått några skattelättnader  sedan 2010. Detta har i sin tur lett till att hushållen har sparat över  100 miljarder kronor under de senaste två åren, vilket påverkar  tillväxten eftersom 47-48 procent av BNP utgörs av privat konsumtion.

Här  menar var fjärde marknadschef att man bör göra gemensam sak för att  övertyga regeringen att genomföra åtgärder som kan stimulera hushållen  till köp:
– Det är tänkvärt hur samstämmiga marknadscheferna som  deltar i Marknadschefsindex är om behovet av stimulanser till hushållen,  säger Lars Rundblom, marknadsdirektör på Stampen i en kommentar.

Stampens Marknadschefsindex för Q1 visar bland annat att 3 av 4 marknadschefer vill se sänkt styrränta.

Faktum  är också att fyra av fem delfrågor i Marknadschefsindex pekar uppåt och  indexet landade på hela 43,9 procent, vilket är en ökning med 2,6  jämfört med föregående kvartal.

Renaults marknadschef Fredrik Thors är en av dem som efterlyser fler åtgärder från regeringen:
–  Dagens stöd till miljöbilar ger köparen lägre skatt men fungerar inte  som tillräcklig stimulans. Nu när elbilar är på väg in på marknaden  skulle det behövas en subvention som ger konsumenterna ett starkt  incitament för att köra mer miljövänligt, säger han i en kommentar.

Fler marknadschefer än i Q4 bedömer också att konsumenterna ökar sina utlägg under de kommande månaderna.

Stampen intervbjuar 150 marknadschefer från en rad branscher för Marknadschefsindex. Tanken är att  spegla tillväxten i den inhemska konsumtionen från kvartal till kvartal.

Stampen är idag en av Sveriges största ägare av dagstidningar och omsätter över 5 miljarder kronor.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

MarknadschefsindexStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.