Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 mars 2012, 12:28
Stampens marknadsdirektör Lars Rundblom
Foto: Pressbild.
Mer framtidstro och större förtroende för ekonomin. Så lyder kravet på regeringen från Sveriges marknadschefer.
Tillväxttakten i Sverige har sjunkit till 0,3 procent . Nu visar Stampens Marknadschefsindex för Q1 att en majoritet av landets marknadschefer anser att ett skattelättnadsbeslut skulle lyfta konsumtionen redan i år.
Marknadschefsindex är ett initiativ av mediekoncernen Stampen med syfte att sätta fokus på marknadsfrågor i näringsliv och samhälle samt öka kunskapen om konsumtionens tillväxt och betydelse.
Indexet för Q1 visar att en klar majoritet av marknadscheferna anser att de kan stimulera konsumenterna med hjälp av sitt eget varumärke. Fler än hälften anser också att de kan påverka viljan att handla genom att erbjuda nya typer av produkter och tjänster.
Men det finns ett problem. Det är att man vill se kraftigare åtgärder från regeringen som förstärker hushållens ekonomi.
Enligt Marknadschefsindexet har hushållen har inte fått några skattelättnader sedan 2010. Detta har i sin tur lett till att hushållen har sparat över 100 miljarder kronor under de senaste två åren, vilket påverkar tillväxten eftersom 47-48 procent av BNP utgörs av privat konsumtion.
Här menar var fjärde marknadschef att man bör göra gemensam sak för att övertyga regeringen att genomföra åtgärder som kan stimulera hushållen till köp:
– Det är tänkvärt hur samstämmiga marknadscheferna som deltar i Marknadschefsindex är om behovet av stimulanser till hushållen, säger Lars Rundblom, marknadsdirektör på Stampen i en kommentar.
Stampens Marknadschefsindex för Q1 visar bland annat att 3 av 4 marknadschefer vill se sänkt styrränta.
Faktum är också att fyra av fem delfrågor i Marknadschefsindex pekar uppåt och indexet landade på hela 43,9 procent, vilket är en ökning med 2,6 jämfört med föregående kvartal.
Renaults marknadschef Fredrik Thors är en av dem som efterlyser fler åtgärder från regeringen:
– Dagens stöd till miljöbilar ger köparen lägre skatt men fungerar inte som tillräcklig stimulans. Nu när elbilar är på väg in på marknaden skulle det behövas en subvention som ger konsumenterna ett starkt incitament för att köra mer miljövänligt, säger han i en kommentar.
Fler marknadschefer än i Q4 bedömer också att konsumenterna ökar sina utlägg under de kommande månaderna.
Stampen intervbjuar 150 marknadschefer från en rad branscher för Marknadschefsindex. Tanken är att spegla tillväxten i den inhemska konsumtionen från kvartal till kvartal.
Stampen är idag en av Sveriges största ägare av dagstidningar och omsätter över 5 miljarder kronor.
Karl-Johan Byttner