Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Marknadscheferna ökar insatsen

Publicerad: 25 november 2011, 06:59

Fyra av tio marknadschefer ökar sina marknadsinvesteringar nästa år, två av tio minskar. Det visar Stampens marknadschefsindex. 2012 köper vi mer teletjänster, resor, alkohol och sportprylar, men drar ner på bilar, byggmaterial, hemelektronik och kläder.


I Stampens marknadschefsindex intervjuas 150 marknadschefer för de
ledande konsumentvarumärkena en gång i kvartalet. Deras företag representerar en konsumtion värd 1 000 miljarder kronor.
Under hela 2011 har tillväxttakten i konsumtionen mattats av, men stabiliseras under sista kvartalet. Trots dystra omvärldsrapporter ökar 40 procent av marknadscheferna sina marknadsinvesteringar nästa år. Hälften så många planerar att spara in på marknadssatsningarna.
– Marknadscheferna väljer att öka insatserna i vetskap om att hushållens köputrymme fortsatt at öka, säger Sven-Olof Bodenfors som sitter i Stampens styrelse och startade marknadschefsindex.

Vinnare nästa år är produktkategorier med bäring på upplevelser: resor,
teletjänster, sport- och rekreation samt alkoholhaltiga drycker. Telefoni och bredband bedöms växa kraftigt till följd av nya surfmobiler och sociala medier:
– Vi har noterat kraftigt ökad försäljning av smartphones, samtidigt som vi ser en ökad försiktighet vid köp av kapitalvaror, säger Samsungs nordiska marknadschef för telekom, Karl-Oskar Tjernström.
Lika tydligt ser marknadscheferna ett antal kategorier vars försäljning bedöms minska: personbilar, kläder, hemelektronik och byggmaterial.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.