Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Marknadscheferna rädda för print - trots guldläge”

Publicerad: 13 Oktober 2015, 08:41

Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Foto: Rickard Kilström

Digitalt minskar för första gången på länge i mediebyråbarometern. Samtidigt verkar marknadscheferna vara rädda för att investera i print, säger Staffan Slörner.


Ämnen i artikeln:

InternetMediebyråbarometernSveriges MediebyråerPrintMediebyråerStaffan Slörner

I september månad slutade internet växa och minskade istället med 3,3 procent. Men internet kommer sannolikt växa under oktober igen.

– Internet har växt varje månad väldigt länge nu. Jag tror att det kommer fortsätta växa härefter, men bli en mer balanserad uppgång. Internet har ökat och print minskat väldigt dramatiskt, nu lär det gå långsammare, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, till Resumé.

Valet i fjol lär ha att göra med tappen både digitalt och i print.
– Det var valrörelsens sista månad och om man ser att de politiska partierna satsar 360 miljoner kronor i kampanjer under valrörelse så kan det förklara en liten del.

Det som är extra intressant är att papperstidningarnas räckviddstapp har varit betydligt mindre än annonstappet.

– Alltså verkar det som att marknadscheferna är mer känsliga för allmänna trender än för effekter och räckviddssiffror. Det finns en mental grej hos marknadscheferna i detta som inte har att göra med vad tidningarna levererar.

Vad beror detta på?
– De kanske har fått jobb på sig att de ska vara oerhört digitala och då finns en prestige i det. De kan vara rädda för att köpa print då man inte förstår printsiffrorna. Sannolikt är det en bra räckviddsaffär just nu. Det är ett bra rabattläge och ett inte alltför drastiskt läsartapp.

Hur kommer barometern se ut nästa månad?
– Den blir extra intressant. Det borde vara så att medierna kompenserar. De som gör kraftiga minus nu förbättras och de som går lite minus borde gå plus, säger Staffan Slörner.

fdg

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.