Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Marknadschefers syn på Facebook efter skandalen förändrad

Publicerad: 24 Maj 2018, 08:53

Foto: Pressbild

Demoskop och Sveriges Annonsörer har undersökt hur 112 svenska marknads- och kommunikationschefer ser på Facebook som reklamkanal – en av tre har en negativ syn.


I en undersökning under april som Demoskop gjort tillsammans med Sveriges Annonsörer, har man kartlagt 112 svenska marknads- och kommunikationschefers förhållning till Facebook efter Cambridge Analytica-skandalen. Undersökningen visar att en av tre marknadschefer tycker att deras syn på Facebook som reklamkanal har påverkats negativt.

Nio av tio uppger i undersökningen att Facebook är en del av företagets årliga köpta mediemix. Det är dock bara 46 procent av de tillfrågade som har en positiv syn på Facebook som mediekanal. I den planerade mediemixen för 2018 är det dock bara en av tio som är beredd att göra förändringar och Facebook fortsätter därför att vara en viktig mediekanal för företagen.

De som använt Facebook som mediekanal i fyra år, eller längre, har generellt en positivare syn än de som endast använt kanalen i två års tid. Samtidigt uppger de som varit plattformen trogna längst att de påverkats negativt i högre utsträckning än vad de som annonserat i två år anser.

– Det har funnits en övertro på digital kommunikation de senaste åren, att den på ett nästan magiskt sett ska leda till snabb effekt. Nu ser vi att fler annonsörer istället återgår till att den digitala kommunikationen blir en del i integrerade kampanjer. Samma krav på översyn och validering som funnits för traditionella kanaler börjar nu ställas på de digitala. Det är en positiv och nödvändig utveckling, säger Peter Bryngelson, kommunikationschef på Demoskop, i en kommentar.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.