Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Markus Hankins talar ut

Publicerad: 28 September 2017, 08:17

Stor intervju med Markus Hankins in nya numret av Resumé.

Foto: Andreas Elgstrand

Han blev Mediesveriges mest ökända mellanchef under sin tid på Göteborgs-Posten. Nu talar Markus Hankins ut i den första intervjun sen han fick sparken.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenStampenMarkus Hankins

Den ovissa sommaren 2016 lider mot sitt slut. Hela mediekoncernen Stampens framtid hänger på skattebetalarnas och bankernas goda vilja. GP:s onlinechef Markus Hankins står mitt på redaktionsgolvet och tittar rakt in i kameran. Han ler med ögonen och säger med kaxig ton:
"Vi får skicka en passning till DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Ni får nog ta och skärpa till er där uppe i huvudstaden för vi behöver lite konkurrens".

Skrytklippet publiceras på Göteborgs-Postens sajt efter att tidningen veckan innan hade gått om Dagens Nyheter räknat i antalet unika webbläsare i mobilen. Bland alla svarta rubriker om Stampens ekonomiska trångmål kan GP:s onlineredaktion presentera en gnutta hopp. Bredsidan till trätobröderna uppe i Stockholm går att diskutera, men den värmer i bröstet.

Den 9 mars 2017 publicerar GP.se ännu en skrytartikel om nya rekordsiffror för sajten. Men bara fem dagar senare kommer nyheten att Markus Hankins och digitalchefen Peter Holmlund får sparken. Vad var det egentligen som hände där emellan?

Huvudpersonen själv har hela tiden valt att ligga lågt och inte kommentera skriverierna. Det finns med andra ord gott om frågor att ställa när vi ses på caféet Vete-Katten i centrala Stockholm ett knappt halvår senare.
– Jag pratade med den nya vd:n Johan Hansson och därefter var det slut. Jag har bara träffat honom en gång, berättar Markus Hankins.

Läs fortsättningen i det nya numret av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.