Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mårten Andersson skapar storm i sociala medier

Publicerad: 19 Maj 2014, 06:49

Foto: Andreas Elgstrand.

Komikern Mårten Anderssons uttalande om att ingen vill se kvinnliga komiker har väckt skarpa reaktioner. AT&T köper Direc TV för nära 50 miljarder dollar. Den bortgångne svenske regissören Malik Bendjelloul hedrades i Cannes. Det är några av nyheterna i Helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

Malik BendjelloulAnna SernerMårten Andersson

Mårten Andersson skapar storm i sociala medier
Knakelibraks grundare tillika komikern Mårten Andersson har väckt raseri i sociala medier. Bakgrunden är att han ihop med tidningen Amelia arrangerar en humorkväll med kvinnliga amatörkomiker i Stockholm i maj. Biljettförsäljningen har gått trögt och Mårten Andersson har skickat e-post till Amelia och komikerna där han frågar sig: ”varför ska en bokare boka kvinnliga komiker när ingen vill se dem?”.
Karin Adelsköld är en av kritikerna.
- Det är hemskt att han som en av branschens största spelare säger så. Det handlar inte om manligt och kvinnligt utan om hur känd man är, säger hon till Aftonbladet.

Malik Bendjelloul hedras i Cannes
Den svenske regissören Malik Bendjelloul hedrades med en specialvisning av ”Searching for Sugar Man” i Cannes i går,  söndag.
- Det har varit en hård vecka. Vi har förlorat en vän och en familj har förlorat en medlem. Jag sänder mina kondoleanser i första hand till Maliks familj men också till hans nära vänner, säger Anna Serner till DN.
Malik Bendjelloul gick bort i tisdags på grund av självmord.

AT&T i jätteaffär inom tv-området
Den amerikanska telekomjätten AT&T har meddelat att man har kommit överens med DirecTV om att köpa bolaget för 48,5 miljarder dollar. AT&T är bara den senaste i raden av telekomjättar som vill nå ut till en större grupp genom att satsa på tv. Comcast köpte Time Warner Cable för 45 miljarder dollar i februari. Sprint ägs av SoftBank och är att intresserad av att köpa T-Mobile för att konkurrera med Verizon och just AT&T, enligt Ny Times.

Apple och Google röker fredspipa
It-jättarna Apple och Google har beslutat sig för att sluta fred. I ett gemensamt uttalande säger bolaget att man avbryter alla stämningar när det gäller tekniken för smarta telefoner. Uppgörelsen gäller olika patentbråk mellan Apple och Motorola, som Google köpte 2012. Apple och Motorola har stämt varandra i omgångar sedan 2010, enligt DI.
De båda bolagen har också kommit överens om att samarbeta kring patent. Det är dock oklart hur.

Dömda vill tas bort från Google
En brittisk man som har försökt att mörda sin familj vill nu bli bortplockad från Google. EU-domen om en skuldsatt man har gjort att Google fått in massa ansökningar om att få information borttagen, hälften är från dömda brottslingar, enligt DN som refererar till BBC.

Sajt sprider falsk nyhet om svenska kvinnor
Russia Today rapporterar att svenska kvinnor letar efter män att gifta sig med. Kanalens arabiska upplaga har bland annat gett sig ut på gatorna i protest för att antalet ogifta män inte räcker till. Hundratals män från mellanöstern har nu friat till kvinnorna – som egentligen är från Lettland, enligt Aftonbladet.

Youtube vill köpe e-sportsportal
Uppgifter gör gällande Youtube vill köpa e-Sports-portalen Twitch för mer än en miljard dollar. Twitch har cirka 45 miljoner unika besökare per månad som tittar 106 minuter per dag.
Twitch är en spin-off från Justin.TV i juni 2011, enligt Adweek.

Facebook startar Snapchat-konkurrent
Den sociala nätverksjätten Facebook lyckades inte köpa videochat-appen Snapchat för tre miljarder dollar. Nu har tillbringat flera månader med att utveckla en konkurrent. Tjänsten är döpt till Slingshot, enligt Financial Times källor.

Sanningen bakom varför NY Times-höjdare fick sparken
New York Times förra chefredaktör, Jill Abramson, fick lämna sitt jobb för att hon var dålig på att kommunicera och behandlade medarbetare illa offentligt. Det hävdar hennes chef, Arthur Sulzberger, som är publisher på New York Times, enligt DN.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.