Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Martner: Vi får göra mer viralt i stället

Publicerad: 16 maj 2008, 09:32

Gustav Martner är creative director på Daddy, den webbyrå som kanske främst utmärkt sig för bra bannerproduktion i Sverige. Dåliga banners är det som skapar produkter som Adblock, menar han.


Gustav Martner.

– Det största hotet är dåliga annonser. Hade allt sett ut som DN.se där det är någon enstaka annons som är väl integrerad och fint formgiven så blir det inte alls så störande. Och om de som gör annonserna gör roliga och underhållande annonser – då minskar behovet av en blockerare.

Men allt ser ju inte ut så och det är väl ni som drabbas?

– Jo, men så är det även för bra dr-byråer som drabbas av ”reklam nej tack” och e-postmediet har ju verkligen skadats av oseriösa reklamskapare.

Hur gör man webbreklam på nätsidor i framtiden om fler skaffar bannerblockerare?

– När det gäller webb-tv så är det enkelt att integrera en annons. Men jag ser det inte som ett problem. Vi försvarar inte en viss typ av media utan får väl göra mer viralt i stället.

Enligt Gustav Martner kan användarna själva drabbas i slutändan. Färre banners ökar andelen advertorials och andra otydliga annonssamarbeten.

– Det blir svårt att identifiera vad som är reklam och inte. Och folk vill läsa nyheter gratis. Vill du inte ha reklam så rycker du undan mattan på dem som producerar innehåll.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.