Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Massiv digital tillväxt för NYT

Publicerad: 9 Februari 2018, 08:14

Den amerikanska prestigetidningen ökade förra året sina digitala läsarintäkter med 46 procent och har nu 2,2 miljoner digitala prenumeranter.


Ämnen i artikeln:

New York Times

Sedan Donald Trump tillträdde den amerikanska presidentposten för drygt ett år sedan har han bedrivit ett krig mot tidningen han kallar "the failing New York Times". Samtidigt har tidningens digitala prenumeranter skjutit i höjden.

– Varje gång Trump twittrar driver det på prenumerationsförsäljningen kraftigt, sa Dean Baquet, chefredaktör på New York Times sedan 2014, till CNN förra året.

Under 2017 ökade tidningens digitala läsarintäkter med 46 procent och de digitala intäkterna med 30 procent (578 miljoner dollar). De digitala annonsintäkterna steg med 14 procent. Tidningens mål är att 2020 ha digitala intäkter på 800 miljoner dollar.

Utöver 2,2 miljoner digitala prenumeranter har New York Times även lyckats locka 400 000 prenumeranter till sidotjänster som tidningens korsords- och matlagningsappar.

Strax innan jul tillsatte tidningen Arthur Gregg Sulzberger som ny publisher, Sulzberger efterträdde sin pappa.

Samtidigt som läsarintäktsfokuserade tidningar som New York Times och Washington Post går starkt får räckviddsorienterade medier som Vice och BuzzFeed det allt svårare. Förra året missade båda medierna sina intäktsmål, BuzzFeed med mellan 15 och 20 procent medan siffran för Vice fortfarande är oklar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

New York Times

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.