Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Måste vara slut på fulsäljet”

Publicerad: 18 april 2012, 09:25

Lars-Johan Jarnheimer

Eniros nya ordförande, Lars-Johan Jarnheimer, räknar med att Eniro ska stärka sin ställning på den lokala marknaden framöver, men då krävs det att man tvättar varumärket: – Det måste vara slut på fulsäljet, säger han i samband med Stora Annonsördagen 2012.


Ämnen i artikeln:

Lars-Johan JarnheimerStora Annonsördagen

Stora Annonsördagen firar 10-årsjubileum i år och temat för året är Makten äver varumärket.

Eniros nye ordförande Lars-Johan Jarnheimer var förste talare ut. Han berättade för moderatorerna Henrik Frenkel och Caronlina Neurath hur det är att jobba under Ingvar Kamprads, Stefan Perssons och numera bortgångne Jan Stenbecks ledning.
– Jag får ofta frågan vad de hade som gemensam nämnare och en sak de har gemensamt är att de har fokus på vad som sker då man möter kunden, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Han pratade mycket om sin erfarenhet av att jobba med Jan Stenbeck och berättade bland annat att det inte var några problem på att få grönt ljus att köpa en mobiloperatör i Litauen för tre miljarder kronor, men när man skulle välja färgen på sim-kortet riskerade man att bli avskedat tre gångar på en en och samma vecka.

Stefan Persson var också oerhört noga med vilken signal man ger till kunden och godkände varje annons innan den gick ut.
Lars-Johan Jarnheimer berättade också hur det gick till då han skulle göra reklam för Comviq:
– Jan sade att Telia har en ganska anonym chef och det ska inte vi ha. Vi fick 40 procent högre uppmärksamhet genom våra reklamfilmer. Och en dag gick jag på en promenad med Robert Ascherberg som också jobbar för Jan Stenbeck. Då mötte vi en 11-årig flicka som ville ha en autograf och Aschberg började treva efter pennan, men då sade hon inte från dig, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Lars-Johan Jarnheimer tycker att många bolag har en tenden att akademisera varumärkesfrågor och att man då lätt fastnar i att jobba med sådant som inte uppskattas. Han tycker också att varumärkesfrågorna är så viktiga att de måste hamna på vd:s bord:
– Vd ska absolut inte delegera frågan, utan visa ett hälsomsat intresse, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Hans stora uppgift framöver blir att få Eniro på rätt köl. Han berättade ändå att tvärtemot vad många tror så inbringar den gamla telefonkatalogen 700 miljoner kronor per år:
– 36 procent av Lidingö-borna använder telefonkatalogen varje månad, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Då publiken fick gradera varumärket Eniro mellan 1-6 landade genomsnittet på 3,39:
– Det var ändå mer än jag trodde. Jag hoppas mycket på det lokala säljet framöver, men för att lyckas måste vi få slut på fulsäljet, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Då publiken fick frågan vad man använder för att leta upp en adress svarade 59 procent Hitta och endast 26 procent Eniro:
– Jo, men det skulle se annorlunda ut om man frågade hela Sverige. Inom ett par år räknar jag med att Eniro är bäst på lokalt sök, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News