Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mastercard inleder samarbete med Disney

Publicerad: 17 juni 2009, 06:12

Mastercard vill hitta nya vägar för att nå fram till slutkunderna och få dem att placera företagets kort överst i plånboken. Nu inleder Mastercard ett samarbete med Disney.


Ämnen i artikeln:

Mastercard

Johan Lundberg. Foto: Linda Fagerlind

Mastercards huvudfokus inom sponsring har länge legat på olika sportevenemang. Just nu är kreditkortsföretaget bland annat aktuell som en av tio huvudsponsorer till U21-EM som inleddes igår, måndag. Målet där är att nå ungdomar och ge dem positiva associationer till Mastercard som varumärke.

– Vi har haft lite svårt att sälja in det som ett kundevent till bankerna men på det hela är jag nöjd med resultatet, vi för fortfarande samtal med ett par banker om aktiviteter kring finalen och hoppas på ett snart och positivt avslut. Jag var med på invigningen igår och det fanns verkligen en storhet i det. Målet för oss är att hitta evenemang som lyfter hela kategorin, vilket jag tycker att det här gör. Det driver transaktioner och ger goodwill mot ungdomar, säger Johan Lundberg, marknadschef på MasterCard för Norden och Baltikum.

Med U21-EM har Mastercard jobbat med Maestro som är ett ungdomsfokuserat kort. Totalt rör det sig om cirka fem svenska och danska banker som gör promotion för U21-EM.

Sponsorskapet är en del i den strategi som Mastercard inledde för cirka ett och ett halvt år sedan.
– Strategiskt valde vi helt rätt när vi tog steget att satsa mer på samarbeten med bankerna som leder till mervärden för slutkunderna. Att lämna ”above the line”-tänket har gett resultat.

Våren 2009 satsade Mastercard på att gå in i underhållningsbranschen i form att ett sponsorskap för Melodifestivalen. Internationellt sett har Mastercard jobbat en längre tid mot underhållningsbranschen men i Sverige är satsningen helt ny.

Nu kommer steg två. Mastercard inleder ett samarbete med Walt Disney Studios Home Entertainment. Samarbetet går ut på att Mastercard erbjuder sina kortkunder möjlighet att köpa filmer med rabatt från Disney. Målgruppen är barnfamiljer.

– Disney är ett otroligt starkt varumärke och vi attraherades av varandra. Vi ger genom det här samarbetet våra banker ett unikt tillfälle att erbjuda något speciellt till sina kunder, säger Lundberg.

I startskedet har cirka fem banker nappat på samarbetet. Mastercard tittar även på möjligheten att jobba med Disney på den finska och norska marknaden.

Vad händer härnäst i sommar?
– Vi kommer att synas i samband med Collector och Catella Swedish Open i Båstad och SAS Masters.
Mastercard har sponsrat UEFA sedan 1992.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Mastercard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.