Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Matkedjornas kommunikationskrig, Expressens seger mot hatet och Koko

Publicerad: 10 februari 2017, 13:41

Coops syftesdrivna kommunikation stärker varumärket. Men de behöver sälja mat till barnfamiljer, nu på en gång också. Det jobbet ska matprofilen Lotta Lundgren göra, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

I höstas vann Coops kommunikationsdirektör Björn Larsson Resumés prestigefyllda tävling Sveriges bästa marknadschef. För att vinna måste man genom sin kommunikation på ett tydligt sätt förflyttat ett varumärke. Och det är precis vad Coop har gjort, genom utspelen om konstiga grönsaker, eko-effekten och "Kära köttbit-filmen". Genom den syftesdrivna kommunikationen har Coop tagit en aktiv plats i samhällsdebatten.

Coop tycker att vi inte ska slänga grönsaker som inte är perfekta, att vi ska äta mer ekologisk mat, med minde tillsatser. Och Coop ifrågasätter om vår köttkonsumtion på sikt är hållbar.

Att göra den här typen av kommunikation är både svårt och riskfyllt. Man måste orka och våga stå för det man har sagt i sin kommunikation, även om det skapar negativa reaktioner hos konsumenter och heta debatter i medierna. Grundläggande är också att den egna organisationen helt och fullt står bakom de budskap och värderingar som kommuniceras. Vilket kan vara en utmaning i verksamheter med tusentals anställda.
Det spelar dessutom ingen roll hur snygg reklamfilm Forsman & Bodenfors gör om Coop inte upplevs som en trovärdig avsändare av budskapet. I det här komplicerande landskapet har Björn Larsson och Coop än så länge navigerat helt rätt.

Det är i min bok heller ingen tvekan om att Coop under förra året gjorde mer intressant kommunikation än till exempel konkurrenten ICA.
Men ICA och Coops framgångar mäts inte i hur deras reklam uppfattas, utan det handlar om att sälja mat och hushållsartiklar.
Och den tävlingen vinner ICA, under förra året ökade man i marknadsandel, med 0,2 procentenheter till 50,8 procent marknadsandel. Coop tappade 0,8 procentenheter till Coop 19,8 i marknadsandel.

Läs mer om dagligvaruhandelns marknadsandelar här.

Coop har i veckan tagit ett nytt initiativ och skapar ett nytt kommunikationskoncept med tv-profilen Lotta Lundgren, känd bland annat från "Historieätarna" i SVT, i huvudrollen.

Tanken är att Coop även ska fortsätta med sina syftesdrivna utspelskommunikation vid lämpliga tillfällen. Den kommunikationen är ett sätt att stärka Coops varumärke långsiktigt.
Men Coop behöver sälja mat till barnfamiljer, nu på en gång också. Det är främst det jobbet det nya konceptet med matprofilen Lotta Lundgren ska göra. Konceptet "4 måltider för 80 kronor" känns smart (men det blir knappast ekologiska råvaror till det priset?). För att nå ut med filmerna kommer Coop liksom konkurrenten ICA behöva göra stora investeringar i tv, vill man snabbt nå räckvidd med utbudsreklam finns egentligen inget alternativ.

Jag tycker att det är smart att göra någonting helt annat än vad marknadsledaren ICA har gjort med sina återkommande reklam-karaktärer. Även om man tycker sig ha sett ICA:s reklam väldigt länge, är den ju genialt konstruerad. Den förenar både utbudsreklam och bygger ICA:s varumärke på samma gång. Och de varumärken som syns i reklamen får köpa sin plats i filmerna.

Mycket av reklamjobbet för en dagligvaruhandel handlar dessutom DR, direktreklam med extrapris på köttfärs, alltså. En annan viktig del är den kommunikation som görs på plats i respektive butik, både med skyltar och hur personalen agerar.

Dagligvaruhandeln är stora kommunikationsköpare, de dominerande aktörerna har alla en av Sveriges bästa kommunikationsbyråer i sitt stall.

Så här ser laguppställningarna ut:
DDB jobbar med Willys.
King är ICA:s byrå.
Ingo är partner med Lidl.
Forsman & Bodenfors är Coops byrå.

Jag tror att de här byråerna kommer att kunna sporra varandra till att göra mycket intressant kommunikation under året som kommer.

Läs mer här.

Här kommenterar Yasmine Winberg, redaktör Resumé Insikt Kommunikation, Coops nya koncept.

Den 21 februari anordnar Resumé seminariet "Framtidens byrå". Då berättar Björn Larsson mer om hur Coops ska gå vidare efter framgången med syftesdriven kommunikation.

Läs mer och säkra en plats genom att anmäla dig här.

***

Jag är lite avundsjuk på Stefan Löfven som slipper åka till Almedalen. Men det får man väl inte säga i det här landet.

***
Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson friades i Stockholms tingsrätt för grovt förtal. Motpart var docenten Jim Olsson som 2013 namngavs i Expressens granskning av kommentarerna på hatsajter som Avpixlat, Fria Tider och Exponerat.

Jag minns publiceringen som mycket stark, att exponera hatande troll för dagsljus är en viktig uppgift för journalistiken.

Tack vare ekonomiskt stöd från hat- och främlingsfientliga sajten Fria Tider drev Jim Olsson frågan vidare i rättsligt.

Thomas Mattsson skriver om publiceringen i sin blogg.

Invandringsfientliga hatsajten Fria Tider är övertygad om att jag och Resumé (och alla andra medier ägda av Bonnier) tiger om "pensionären" Jim Olssons kamp mot Expressen.

Det är naturligtvis helt fel. Det finns ingen stor medie- eller Bonnierkonspiration, men det finns sorgligt många människor som bygger sin världsbild på att det är så.

I går kväll friades Thomas Mattsson och Expressen från alla anklagelser. Allt annat hade varit en sensation.

Att läsa hur Fria Tider försöker spinna faktumet att Thomas Mattsson och Expressen friades är verkligen sorgligt. Man kan ha olika åsikter om migration och integration, det är helt ok i en demokrati. Men att konsekvent och medvetet ljuga om fakta är ohederligt och ovärdigt.

Det är i den här kontexten som Facebookgruppen. "Stå Upp för Peter Springare" ska ses. Att det finns en alternativ "verklig verklighet" som medierna mörkar. Att en polis i någon mening bekräftar den världsbilden är givetvis starkt.

Läs mer här.

I kommande numret av magasinet Resumé finns ett stort reportage om Polisens allt svagare varumärke.

***
Resumé Insikt är Resumés digitala analysbrev för dig som är proffs i medie- och kommunikationsbranschen. Det utkommer i tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation.

Av mycket bra läsning i breven rekommenderar jag särskilt intervjun med Egmonts digitala förlagsredaktör Thomas Eriksson i Resumé Insikt Media. Han berättar om trenderna inom medieutveckling.

Här är veckans rubriker:

Media.
Kommunikation.

Beställ din prenumeration här.

Har du en bra chef ser hen givetvis till att en prenumeration av Resumé Insikt ingår i basutrustningen. Den behövs för att klara sig i den allt mer kunskapskrävande kommunikationsvärlden.

***
Jag älskar "Zacke"! Sluta aldrig.

***

Jag skojar bara. Det ska bli kul med Almedalen! Men jag tror att Stefan Löfven ur sitt och Socialdemokraternas perspektiv gör helt rätt. Han och ersättaren finansminister Magdalena Andersson kommer få enormt mycket bevakning. Plus att han sätter agendan, är man statsminister bestämmer man själv om Almedalen är viktigt eller inte. Ingen annan partiledare hade kunnat/vågat välja bort Almedalen. Stefan Löfven kommer att få mycket mediebevakning från sin resa ute i landet, plus att Sossarna får lika mycket press som vanligt från Almedalen.

***
Stampen visade vinst! Betyder det att krisen är över? Det tror inte Resumés reporter Leif Holmkvist, som har följt Stampen under många år. Läs mer här.

***

Läs Malin Ekmans fina intervju med radiochefen Cilla Benkö i Svenskan.

***

Bonnier kämpar hårt med att behålla sin lönsamhet, samtidigt som man växlar från pengar från traditionella produkter i papper till mer digitala intäkter.

Läs mer här och här.

***
På tal om politik: Jag tror inte att AKB kommer att vara moderaternas partiledare när det är dags för val. Hon ser ut som en människa som genuint inte verkar trivas på jobbet.

***

Resumés första magasin är klart! Det känns otroligt kul att vi äntligen har bytt kostym. Vi tycker själva att vi är rätt snygga när vi tittar oss i spegeln, men vi har inte visat oss ute på stan ännu

Var gamla tabloid var gjord för att distribuera nyheter, vårt nya magasin är konstruerat för att ge en bättre och djupare läsupplevelse. Jag tror också mycket på att vi har fått ihop vårt magasins- och vårt digitala erbjudande på ett smart sätt. Den som prenumererar på vårt magasin får automatiskt tillgång till ett av Resumé Insikts digitala analysbrev.

Sugen på att läsa? Ta dig till dig till Epicenter, på Mäster Samuelsgatan 36 i Stockholm, torsdagen den 16 februari klockan 16.00.

Där presenteras vinnarna i Årets reklambild 2016 vid ett mingelseminarium. Du kan också plocka upp det första numret av Resumés nya magasin.

***

Resumé har gjort ett antal magasin genom åren, tester som fallit väl ut. Men det är ändå först nu som vi tar steget fullt ut. Vill du se hur våra första magasin såg ut? Kika in på Resumés Insta, @tidningenresume.

***
Jag måste medge att jag inte har så bra koll på 24 Journalistik. Men det ska bli spännande att se vad som händer med deras samarbete med Mittmedia.

***

Jag minns samtalet tydligt. Jag satt på bussen, var på väg till dagishämtningen. Hans Rosling berättade att han nyligen fått veta att han var döende i cancer. Han ville därmed inte vara med på Resumés lista (där han hade placerat sig mycket högt) utan istället ägna sin sista tid i livet till att umgås med sin familj. Han ville också hålla sin sjukdom utanför mediernas ljus.
Var det något som Hans Rosling var så var det just en Superkommunikatör. Vila i frid.

***
Det är ett meriterat gäng som utser vinnarna i Guldägget. Ser fram mot att se vilka exempel på bra kommunikation som gänget tar fram i vår.

***

Barntidningen "Koko – världens bästa kompis" har kommit ut med sitt andra nummer, som var minst lika bra som debuten.
Magasinet görs av Marie Birde, för de flesta troligen mest känd för den stilbildande tidningen 90-talstidningen Darling. Koko är verkligen på rätt spår, gillar tonen i texterna och att den både är tjejer och killar. Riktigt bra skribenter också; Fredrik Strage, Annie Reuterskiöld, Caroline Hainer och Klas Ekman, för att nämna några. Plus fina illustrationer. Rekommenderas.

***
Ronny! Jag hade gärna åkt på Norrbotten Media Week. Nästa år lovar jag vara på plats.

***
Läkaren och författaren Astrid Seeberger har blivit en god vän till familjen och hon har alltid en förmåga att överraska med sin bildning och berättarförmåga. Denna vecka har hon kört två Tankar för dagen i P1:

Lyssna här.

***
Jag ser fram mot att följa Siri Anderssons nya blogg på Resumés sajt.

Läs mer här.

***

Läsning på Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun möter du den före detta reklamaren Lotta Lundgren, som frontar Coops nya reklamfilmer. Söndagens karriärintervju kan du läsa från 07.30, där får du lära känna den före detta Resumémedarbetaren Pia Grahn, nybliven vd för Regi. Jag har inte träffat någon som brinner så mycket för reklam och reklambranschen som Pia Grahn.

***
Jag hade glömt hur mycket jag tycker om Säkert! Nya "plattan" (som vi sa på 80-talet) är grymt bra.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.