Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mätning: Trots prat om kris – högt förtroende för medierna

Publicerad: 1 april 2016, 05:53

Överdrivet att prata om förtroendekris för medierna, Fokus granskar kvällstidningarna och Microsoft förnekar annonsblockerare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftSVTSchibsted

Mätning: Högt förtroende för medierna
Förtroendet för public service och de stora morgontidningarna är fortsatt starkt. Det visar en mätning från DN/Ipsos. 75 procent uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för Sveriges Television. Motsvarande andel för Sveriges Radio är 73 procent. Morgontidningarna DN och SvD har något lägre förtroende än public service-bolagen, och "sämst" av de etablerade medierna gick det för Aftonbladet. Kvällstidningen är nästan lika känd som SVT och SR, men bara 21 procent uppger att de litar på tidningen medan 39 procent inte gör det.

Undersökningen visar också att den främlingsfientliga sajten Avpixlat endast får förtroende från fyra procent av de tillfrågade.

Enligt Ipsos är en viktigt slutsats att man inte kan dra alla över en kam när man diskuterar mediernas förtroendekapital.
– Det blir problematiskt eftersom vi uppfattar olika medier så väldigt olika. Vissa medier har mycket stort förtroende, andra väldigt litet, säger David Ahlin till DN.

Fokus: Drakarnas död
I veckans upplaga av Fokus gör tidningen en djupdykning i kvällstidningarnas framtid. De tar avstamp i Jan Helins och Gunilla Hertliz avsked och skriver: Det vakuum som uppstår i ett sådant läge leder till frågor om vart Expressen och Aftonbladet är på väg, i medielandskapet och med journalistiken.

Schibsted försenade med Helins efterträdare
Tanken var att Jan Helins efterträdare skulle presenteras senast den sista mars. Så blev det inte, rapporterar Medievärlden. Enligt Raoul Grünthal kommer en lösning att presenteras "i närtid". Han förnekar att tidplanen har spruckit.
– Jag skulle inte säga att den har spruckit. Men vi var inte klara med något innan påsk och det är ingen mehan till Medievärlden.

Resumé har tidigare rapporterat att tf.chefredaktör Sofia Olsson Olsén är storfavorit att
ta över posten.

Microsoft förnekar annonsblockering
I smaband med sin utvecklarkonferens Build 2016 visade Microsoft upp en slide som indikerade att webbläsaren Edge får en inbyggd annonsblockering. Men nu dementerar bolaget att så skulle vara fallet. Man menar att informationenen som kommit ut varit vilseledande och egentligen refererar till att Edge kommer tillåta tillägg, skriver Venturebeat.

Axel Springers framgång: divesifierad portfölj
Det tyska mediebolaget Axel Springer presenterade nyligen siffror som visar en stark transformation. Trots deras 70-åriga arv står digitalt i dag för 70 procent av intäkterna, skriver Digiday. Framgången stavas en divesifierad digital portfölj där tillväxten sker inom tre huvudområden: Betalt innehåll, radannonser (motsvarande Blocket) och marknadsföring.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MicrosoftSVTSchibsted

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.