Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mats Knutson dömer ut Svenskt Näringslivs kampanj

Publicerad: 7 oktober 2013, 12:54

Mats Knutson och Camilla Kvartoft ledde gårdagens partiledardebatt.

Foto: Från SVT Agenda.

Svenskt Näringsliv gick ut med en stor kampanj om vilken fråga Agendas programledare Mats Knutson och Camilla Kvartoft borde lyfta i samband gårdagens partiledardebatt. Mats Knutson skräder inte orden. – Rent principiellt är det förkastligt eftersom det gör det omöjligt för oss att ställa den frågan. Om fler intresseorganisationer skulle följa efter och försöka utnyttja oss på det här viset är det verkligen inte bra, säger han.


Ämnen i artikeln:

Camilla KvartoftMats KnutsonSvenskt NäringslivAgenda

”Hur gör vi det enklare och tryggare för företagare att anställa fler?”.

Så löd frågan som Svenskt Näringsliv ville lyfta inför gårdagens partiledardebatt.

Svenskt Näringsliv använde också illustrationer av just Mats Knutson och Camilla Kvartoft.

Mats Knutson är kritisk.
–  Det här är ett upphovsrättsligt intrång enligt vårt sätt att se på det.  Vår programdirektör har varit i kontakt med Svenskt Näringsliv och han  har fått motta en ursäkt för detta övertramp, säger Mats Knutson.

Han  menar också att om en intresseorganisation marknadsför en specifik  fråga blir det omöjligt att ställa densamma till de olika partiledarna.

–  Jag tror ändå inte att Svenskt Näringsliv är så amatörmässiga att de  tror att de skulle kunna påverka oss så att vi driver en specifik fråga,  säger Mats Knutson.

Han menar att det är naturligt att tala jobbfrågor men att man aldrig skulle vinkla den så som Svenskt Näringsliv vill.

–  Deras kampanj gör det visserligen omöjligt att ställa frågan, men jag  hade aldrig tänkt att ställa den frågan ändå, säger Mats Knutson.

Blir du förbannad?
–  Om man ser det som att man kan använda oss och vårt program för att  föra fram ett budskap så är det helt fel. Sedan får vi ändå lite  gratisreklam för programmet, säger Mats Knutson.

Han berättar också  att han till och med har fått frågor om han var med på att  kampanjen skulle köras, men hans svar är såklart att så inte var fallet.

Mats  Knutson menar att Svenskt Näringslivs kampanj verkar vara en engångsföreteelse, men tycker ändå att det vore allvarligt om fler intresseorganisationer valde att  följa Svenskt Näringslivs exempel.

Hur ser du på gårdagens partiledardebatt?
–  Den var intensiv. Det märks att det är allvar. Fredrik Reinfeldt var på  bettet på ett helt annat sätt än i våras. Många är osäkra nu och jag  tolkar det som att han känner att han behöver mobilisera anhängarna. Han  säger att det är allvar nu, säger Mats Knutson.

Det har talats om en aggressiv stämning mellan Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt. Hur ser du på det?
–  Det är två sorts statsministerkandidater och då ska det ligga  aggressivitet och spänning i luften. Det gjorde debatten sevärd, säger  Mats Knutson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.