Media
Mattias Andersson: "Företag måste sluta jobba i silos"
Publicerad: 19 september 2018, 10:36
Mattias Andersson
Tekniken att få ut sina budskap snabbt finns, men ändå sker utvecklingen långsamt på många marknadsavdelningar. "Det handlar om att förstå kundens logik", säger Mattias Andersson.
AH
Alex Hartelius
Mattias Andersson har ett gediget cv som analytiker. Han kommer närmast från rollen som Head of CRM Analytics på SAS, men har även hunnit med att beta av anställningar på stora bolag som Twilfit, Telia och SAS.
Numer huserar han som Partner och Senior Analyst på Friends & Insights, som är en del av kommunikationsgruppen House of Friends, och jobbar med frågor som Marketing Automation. I en tid där flera marknadsföretag ser en stor utmaning att kapitalisera på data, så försöker Mattias Andersson förklara hur man kan tänka annorlunda och skapa ett nytt arbetssätt i ett förändrat marknadslandskap.
Under sin medverkan i Framtidens Marknadsavdelning ger han exempel på blixtkampanjer som burit frukt. Bland annat tar han upp en kampanj som Flygbussarna tog fram i samband med nyheten om att politiker flyger allt oftare. Med rubriken "Men Stefan" slog man två flugor i en smäll – och kombinerade ett känt Youtubeklipp med statsministerns namn och samtidigt gjorde reklam för sina bussar.
Det är ett framgångsrecept som fler företag borde ta del av, men eftersom saker och ting måste gå igenom flera steg på många företag uteblir snabba resultat – och den kreativa idén rinner ut i sanden. Mattias Andersson anser att företag måste sluta jobba i silos.
– Tekniken finns för att samma dag nå ut med sitt budskap, men inget händer eftersom vi jobbar i silos, säger Mattias Andersson.
I en allt snabbare tid gäller det att läsa av hur kunden fungerar. Om exempelvis en kund visar köpintentioner kan man med hjälp av data och algoritmer ta fram en produkt som passar kundens datahistorik.
– Det handlar om att skapa logik kring konsumentens data. Har konsumenten redan köpt produkten ska man stoppa kommunikationen och om kunden inte köpt produkten finns det olika alternativ man kan förhålla sig till. Brukar konsumenten öppnar sin e-post? Ja, då kanske mejl är en relevant marknadsföringsplattform. Om kunden inte öppnat mejlet är det kanske aktuellt att "jaga" kunden via annonser. Genom att förstå kundens logik kan man spara otroligt mycket pengar.
Mattias Andersson återvänder flera gånger under sin föreläsning om vikten av att riva silos. Enligt honom handlar det om att företag måste jobba med korsfunktionella team, där ett företags alla delar bildar en helhet.
– Att sälja in marknadsföring handlar inte längre om att sälja produkter, utan vi måste fokusera på att underlätta och göra det enklare för konsumenterna i vardagen.
Som ett exempel på enkelhet jämför han apparna Instagram och PicPlz, som lanserades ungefär samtidigt. Medan många idag aldrig har hört talas om PicPlz, har det gått desto bättre för Instagram. Enligt Mattias Andersson handlar det om att Instagram var mycket enklare för konsumenterna att förstå sig på.
– Eller varför inte ta Dominos som exempel? När du laddar ner appen skriver du in kortnummer och din favoritpizza. När du sen ska göra din beställning är det bara att skicka en pizza-emoji i appen och vänta på att din pizza ska levereras.
Idag finns det automationverktyg som kan testa vilka budskap som passar bäst till ett specifikt segment. Det kan dels handla om att anpassa budskapet efter en specifik målgrupp och genom verktygen kan man sedan mäta resultatet och göra en utvärdering.
– Det finns så sjukt mycket data idag, men det fallerar ofta på hur man jobbar organisatoriskt.