Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mattias Fyrenius blir vd på Nobel Media

Publicerad: 6 december 2012, 08:55

Mattias Fyrenius

Foto: Pressbild TV4

TV4 Nya mediers förre chef Mattias Fyrenius lämnar jobbet som strategi- och utvecklingsdirektör på KF Media. Senast i mars tillträder han det nya jobbet som vd på Nobel Media.


Ämnen i artikeln:

Nobel MediaMattias Fyrenius

2010 lämnade Mattias Fyrenius jobbet som chef för TV4 Nya medier för att  strategi- och utvecklingschef på KF Media.

Där har han jobbat med varumärken såsom Akademibokhandeln, Bokus, Rabén & Sjögren Norstedts Förlagsgrupp och böcker inom Coop. Innan jobbet på TV4 var han chef för affärsutveckling på svd.se.

Nu står det klart att Mattias Fyrenius lämnar KF Media för att bli vd på Nobel Media. Det bekräftas på hans Twitter.

"NYTT JOBB: FRÅN KF TILL NOBEL. Efter två år på Holmen ger jag mig in i Nobels fantastiska värld. Blir VD för Nobel Media AB. Grymt taggad!", skriver Mattias Fyrenius på Twitter.

Nobel Media ansvarar och utveklar förprogram, produktioner, events och medierättigheter i samband med Nobelpriset. De förvaltar Nobelstiftelsens medierelaterade rättigheter.

I en intervju med Svensk Bokhandel kommenterar Mattias Fyrenius det nya jobbet. Han nämner att han vill göra Nobel till världens mest kända varumärken inom  kulturverksamhet. Han kommer att  tillträda den nya tjänsten senast den 1 mars 2013.

Mattias Fyrenius har smystartat sitt uppdrag för Nobel. I dag åt han lunch med nobelpristagarna som prisas den 10 december. Han fick en förfrågan för en veckor sedan.
– Jag tackade ja till jobbet just eftersom det är Nobel. Det är ett av de finaste varumärkena som finns. Samtidigt kan vi inte slappna av, det finns mycket ogjort. Det här är ett uppdrag som är oerhört mycket bredare både när det kommer till medieformer och geografi. På KF hade jag ett hundra-procentigt fokus på Sverige, säger Mattias Fyrenius till Resumé.

Nobel har redan ett av Sveriges starkaste varumärken. Vad kan man göra?
– Nobel har inget varumärkesproblem. Men man kan utveckla hur man ska använda och sprida det.

Kommer du till ett dukat bord?
– Nej, det kan jag inte säga. Det är en fantastisk utgångspunkt men det finns mycket som inte är gjort än när det kommer till affären och hur vi ska hitta nya intäktsmodeller.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nobel MediaMattias Fyrenius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.