Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mattsson förutspår TT:s undergång

Publicerad: 2 december 2013, 07:46

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Foto: Jonas Eltes.

TT – vars omsättning i fjol ökade med sex procent till 606 miljoner kronor och gjorde en vinst på 51 miljoner kronor – kommer inte att bestå. Det hävdar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

I en text, publicerad i gårdagens Expressen och i Thomas Mattssons egen blogg förutspår tidningens chefredaktör TT:s undergång.

Expressen äger 10 procent i TT (Bonnier totalt 30 procent) men Thomas Mattsson tror inte att TT:s affärsmodell kommer att klara sig.

”Vi kommer att se två trender bland nyhetsförmedlarna; små aktörer  tvingas dra ner på resurserna och det snabbt, i veckan lade exempelvis  Promedia-koncernen ned NA Media som skött nattbevakningen åt  flera av koncernens sajter; men parallellt ökar behovet av  realtidsrapportering på de största redaktionerna som Aftonbladet.se och Expressen.se och där kommer man prioritera egna resurser och inte att köpa av TT”, skriver Thomas Mattsson i sin blogg.

Han tror att TT Nyhetsbyrån får  skära ned ordentligt men behåller sitt namn och fungerar som ”gamla TT  Verk men med bara en viss fortlöpande händelsebevakning”.

Vidare tror Mattsson att Retriever börsnoteras och delas ut till ägarna. Uppdragsmedia och TT Kompetens säljs eller läggs ner, förutspår Mattsson.

”Det sker som sagt inte idag, inte i morgon och kanske heller inte i övermorgon. Men tyvärr blir det så över tid”, skriver han i sin blogg.

Resumé söker TT:s vd och chefredaktör Jonas Eriksson.

Ägandet i TT
Aftonbladet (20 %), Svenska Dagbladet (10 %), Stampen (10 %) Expressen (10 %), Dagens Nyheter (10 %), Sydsvenskan (10 %), NT Media (10 %), VLT (5 %), Upsala Nya Tidning (5 %), Pres(s)gruppen TT Intressenter (5 %) samt MittMedia (5 %).

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.