Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mattsson kritisk mot DI:s rapportering av mediebluffen

Publicerad: 20 Maj 2015, 12:53

Artikeln på Di Digital.

Foto: Skärmdump.

Nystartade Di Digital skrev om att svenska medier publicerat nyhetsbyrån CENs falska artiklar. Det har fått kvällstidningarna att plocka bort en del av dem – men Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är kritisk till hur publiceringen gick till.


Ämnen i artikeln:

DI DigitalThomas MattssonExpressen

Under rubriken "Nyhetsbyrån som blåste Mediesverige" tar reportern Jack Werner upp ett antal artiklar som svenska medier publicerat och som härstammar från den brittiska nyhetsbyrån CEN. Detta efter att Buzzfeed publicerat en granskning av CEN och Di Digital valde att göra en svenskvinkel.

Flest exempel har han plockat från de båda kvällstidningarna. CEN-artikeln publicerades under måndagskvällen och strax därpå plockade Expressen bort artiklarna som Werner hänvisade till från deras sajt.

Men trots att Expressen nu har avpublicerat artiklarna slår Thomas Mattsson tillbaka mot Di Digital:

– Om DI Digital på riktigt hade varit intresserade av att få kommentarer av Expressen, så hade man förstås på sedvanligt sett kontaktat vår nyhetsledning före publiceringen och bett oss att gå igenom uppgifterna så att vi kunde bemöta dessa. Men det gjorde man inte. Om man sedan istället hör av sig först dagen efter publiceringen, som reportern gjorde, så vet jag inte hur seriöst engagemanget för god journalistik egentligen är? Nåväl, detta har jag tagit med ledningen för Dagens Industri så det är väl utagerat nu, skriver han i ett mejl till Resumé och fortsätter:

– Sakfrågan är i alla fall så här, enligt vår nyhetsdesk: de gånger som vi citerat CEN har vi redovisat uppgifter från andra etablerade medier, exempelvis Daily Mail till Metro har ju också refererat CEN, och vid de två tillfällen då vi tidigare själva uppmärksammat felaktigheter har vi självklart rättat dessa. Expressen ska ha branschens mest generösa policys för både kredd och korrigeringar, och detta försöker vi leva upp till.

Finns det anledning för er att se över era rutiner efter detta?
– Jag tror inte vi citerat CEN på ett halvår eller så, och de ifrågasättanden som DI Digital gjorde fick oss att omedelbart avpublicera texter och berätta om detta i rättelsespalten. Det är så man ska agera, tycker jag – snabbt och transparent. Men om man läser texten i DI Digital så kan man få intrycket att Expressen är en kund till CEN, att vi på något sätt skulle abonnera på deras innehåll och betala för CEN, men så är det förstås inte utan vi har återgett uppgifter från andra etablerade medier.

Jack Werner kan förstå invändningen:
– Jag förstår att han velat bli kontaktad om det här innan publicering. Men jag vet ärligt talat inte om jag tycker att det hade förändrat själva artikelns andemening. Ingen blev citerad eller kontaktad av mina exempel: varken DN, Svenskan, Expressen eller Aftonbladet. Men om jag frågat alla hade det tagit för lång tid, eftersom min erfarenhet säger att det tar lång tid att få svar från tidningar när det gäller kritik, säger han

– Artikeln skrev jag som matter of fact. Det spelade väl in lite att Buzzfeed-artikeln som jag baserade researchen på hade funnits i över två veckor. Och själva slutsatsen – att artiklarna verkar ha brister som källa kan inte vara okänt. Jag var beredd på att bli förbisprungen på den bollen. Inte minst av kvällstidningarna själva – eftersom jag utgår ifrån att de läser Buzzfeed.

Han har kontaktat både Aftonbladets publisher Jan Helin och Thomas Mattsson i efterhand, men den sistnämnda har inte återkommit till honom.

Jack Werner hoppas att artikeln kan leda till en större källkritik i framtiden.

– Jag är intresserad av hur de medier som har använt CEN som källa tänkt – deras syn på den här problematiken. Det finns ett tydligt problem och i mitt huvud också en tydlig lösning: Att centralisera redaktionella riktlinjer för källor som inte är tillförlitliga, genom till exempel ett enkelt Google-dokument.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.