Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mattsson och Helin: Segulah kan ta över SvD

Publicerad: 7 December 2015, 09:57

Thomas Mattsson och Jan Helin.

Foto: Jonas Eltes

Thomas Mattsson och Jan Helin diskuterar i podden om Mitt i:s ägare Segulah kunde vara en möjlig partner till SvD. ”Man skulle byta namn på Mitt i och ha en premium-SvD på helgen”, spekulerar de.


Ämnen i artikeln:

SegulahThomas MattssonMattsson Helin podcastMitt iPodcastJan Helin

Förra veckan stod det klart att avsiktsförklaringen om ett samarbete mellan Mittmedia och Svenska Dagbladet gått i kras. Affären var inte rätt i tiden, enligt Schibsted Sveriges chef Raoul Grünthal. Den spruckna affären var givetvis ett hett samtalsämne i Mattsson Helins söndagspodd.

Anledningen till att Svenska Dagbladet inte är med i Schibsted Publishing, där Jan Helin är affärsområdeschef, är att SvD inte är tillräckligt långt komna i den digitala utvecklingen.

– De behöver arbetsro för att göra den resan. Det andra skälet har varit att ”finns det en bättre struktur för Svenska Dagbladet än att ingå i den hårt digitaliserade mediekoncernen Schibsted?” Det var skälet till att Mittmedia-delen diskuterades, säger Jan Helin.

Nu spekulerar Thomas Mattsson om Svenska Dagbladet skulle passa i en koncern med Mitt i.

– Vad säger du om Segulah-fonden som köpte Mitt i-tidningarna som en potentiell partner till Svenska Dagbladet, frågar han Helin. Man skulle kunna förverkliga den planen som finns på Svenskan att göra en fredag-lördag-söndag-tidning. Man skulle kunna byta namn på Mitt i-tidningarna – de skulle kunna heta SvD Kungsholmen eller SvD Östermalm. Sen kan man ha premium-Svenska Dagbladet som en betald helgtidning. Man lyfter in lokalbevakningen på SvD:s sajt. Segulahfonden skulle få en helt annan plattform.

Jan Helin:
– Det är ett helt nytt intressant scenario. Vi har konstaterat tidigare kring Segulah och Mitt i att det är första gången ett riskkapitalbolag är inne i den här printomvandlingen. Logiken industriellt är att det här är i stort sett tidningar som saknar onlinenärvaro, SvD hänger på Schibsteds plattform och har en intressant möjlighet att koppla på dem på plattformen. Idén ligger i linje med att man säger att det behövs strukturförändringar, säger han och fortsätter:

– Jan Helin: Vi kommer garanterat se mer och fler strukturförändringar och Segulahs intåg är spännande. Det är intressant hur de lyckats karva ut ett helt segment., inom annonsmarknaden i Stockholm och gjort det med hjälp av en gammal printspade.

De är också inne på ett scenario där förstatidningen tar över andratidningen, i det här fallet Dagens Nyheter tar över Svenska Dagbladet.

– Det bygger på att man säkrar gemensamma distributionskostnader, säger Mattsson.

– En sådan diskussion har förekommit. Det är ingenting i analysen från Schibsted som har förändrats. Det finns en bättre struktur för Svenska Dagbladet, säger Helin.

Segulah tog över Mitt i sommaren 2014 från Stampen. De uteslöt då inte fler medieköp.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.