Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

May efter terrordådet – internetleverantörer måste ta ansvar

Publicerad: 5 Juni 2017, 05:45

Foto: Daniel Leal-Olivas / i-Images

Efter lördagens terrordåd – May vill att internets största aktörer tar ansvar för vilket material som sprids, Telia och Discovery fortfarande inte överens och Facebook skapar tonårsversion av Messenger. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TeliaFacebookDiscovery Networks SwedenYoutubeFacebook MessengerThe GuardianGuldtuben

Theresa May efter terrordådet – sociala medier och internetleverantörer måste ta ansvar

Efter terrordådet i lördagskväll då en man körde en minibuss in i en folkmassa på London Bridge och därefter knivhögg en rad människor vill Storbrittaniens premiärminister Theresa May att sociala medie-bolag och internetleverantörer ska ta ansvar för vilken typ av material som tillåts spridas på nätverken.

–Vi kan inte låta den här ideologin få verka fritt. Men det är precis vad internet och internetleverantörer möjliggör. Vi måste i samarbete med allierade demokratier träffa internationella avtal som reglerar internet och förhindrar spridning och planering av terrorism, berättade hon under ett framträdande under söndagen.

Terrordådet har krävt 7 offer och 21 personer vårdas fortfarande för livshotande skador. Mannen som utförde terrordådet sköts till döds av brittisk polis.

Telia och Discovery fortfarande inte överens
I lördags skickade Discovery ut ett pressmeddelande där de medgav att förhandlingarna med Telia strandat.

– Vi är ledsna över att behöva berätta att Telia igår kväll signalerade till Discovery att Telia inte önskar ha några ytterligare konstruktiva förhandlingar med oss. Vi känner dock att det är mycket viktigt att informera alla Telia-kunder om att det, efter Telias besked till oss, föreligger en verklig risk att Teliahushållen förlorar Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Discoverys samtliga övriga kanaler, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef på Discovery Networks, i pressmeddelandet.

Telias chef för konsumentaffärer, Jonas Hasselberg, håller i sin tur inte med om att de inte vill se några konstruktiva lösningar.

– Så är det definitivt inte. Det är besynnerligt att de säger så. Dörren står vidöppen, vi vill absolut hitta en väg framåt, säger han till Aftonbladet.

Enligt Dan Panas var parterna nära att hitta en lösning tidigare i veckan men att Telia i fredags ändrade ställning. Det nuvarande avtalet löper ut på onsdag, 8 juni. Enligt Aftonbladet når 1,5 miljoner kunder Discoverys kanaler genom Telias nät.

Även 2015 strandade avtalsförhandlingarna mellan Telia och Discovery, Telias kunder hade då ingen tillgång till kanalerna mellan den 31 mars och 8 april.

Facebook skapar tonårsvariant av Messenger – vill öka föräldrars kontroll

Facebook planerar på en tonårsversion av chatappen Messenger, det rapporterar techsajten The Information. I appen, som går under projektnamnet "Talk", ska föräldrar ha ökad tillgång och översyn på vilka barn- och ungdomar pratar med. The Information hittade "Talk" i Facebooks egen kod där den stod beskriven. Facebook har ännu inte kommenterat nyheten.

YouTube tydliggör annonsregler
Efter vårens debatt om att företags annonser via Google Adsense dyker upp bredvid extremistiskt och våldsamt material lovade YouTube/Google bättring. I framtiden skulle annonser inte dyka upp i samband med material som ansågs "hatfyllt eller diskriminerande". Efter kritik från vloggare som ansåg reglerna vara för strikta tydliggör nu YouTube sina krav, det rapporterar The Drum. Inget material som anses diskriminera människor baserat på deras etnicitet, nationalitet, religion, handikapp, ålder, "veteran-status", sexuell läggning, könsidentitet eller andra typer av egenskaper sammankopplade med systematisk diskriminering, ska kunna tjäna pengar genom YouTube-annonsering.

Guardian satsar på fundraising
Brittiska the Guardian är än så länge gratis på webben. Istället har man sedan 2014 använt sig av ett medlemskap där medlemmar kan välja att donera valfri summa för en rad förmåner på sajten. Nu väljer man att för första gången satsa på fundraising för ett enskilt projekt. Det är till artikelserien "This Land is Your Land", om hotet mot USA:s offentligt äga mark, som Guardian hoppas dra in 50 000 dollar.

Årets YouTubers utsedda

I lördags utsågs årets YouTubers på Guldtubengalan. Galans vinnare blev paret Joakim "Jockiboi" Lundell och Jonna Lundell med fyra priser, bland annat årets YouTuber.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.