Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

McDonalds dumpar Finest efter Zytomierskas viktmobbning

Publicerad: 8 November 2012, 10:48

Efter ett kritiskt inlägg på Facebook mot McDonalds annonsering på Finest.se där Katrin Zytomierska figurerar bryter företaget med bloggportalen. – Det är inte målet med vår verksamhet att våra bloggare ska skada relationerna till våra annonsörer, säger Finests chefredaktör, Alexander Erwik, till Resumé.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsFinest.seKatrin Zytomierska

I måndags gick bloggaren Katrin Zytomierska ut hårt på sin blogg mot en av gymkedjan Sats reklambilder. Bilden föreställer medlemmen Josephine efter ett träningspass.

"Fy fan vad pinsamt att marknadsföra det här resultatet på en tjej som tränat i 13 år" och "Vem fan i helvete vill identifiera sig med det här? Vill någon se ut så här?", skrev Zytomierska bland annat.

Inlägget fick massiv kritik i sociala medier. På McDonalds Facebook-sida skrev en besökare följande uppmaning till hamburgerkedjan som annonserar på Finest.se:

"Till samtliga annonsörer på Finest och Katrin Zytomierskas blogg Det pågår en debatt på diverse forum på nätet efter Katrin Zytomierskas smaklösa blogginlägg den 5 november "SATS borde skämmas". Ert företag annonserar på Finest och hennes blogg och -jag undrar om ni sympatiserar med denna typ av kränkande inlägg? Står ni bakom hennes nedlåtande åsikter om kvinnan på bilden som hon bifogar i inlägget? Står ni bakom hennes i övrigt kränkande ton mot kvinnor i allmänhet och människor i synnerhet? Genom att annonsera på Finest.se väljer ni att aktivt stödja denna typ av kränkande behandling och passivt stödja dessa åsikter. Vill ni verkligen som företag forstätta att kopplas samman med denna typ av badwill och dålig förebild? Min förhoppning är att er annonsering på Finest upphör snarast möjligt."

Nu bryter McDonalds annonssamarbetet med Finest.se. Alla banners ska vara borta till i kväll. Så här svarar hamburgerkedjan på sin Facebooksida:

"Tack för att du uppmärksammar oss på detta! McDonald’s är till för alla och vi stöder aldrig kränkande yttringar mot andra medmänniskor. Varken här eller någon annanstans. Vi avslutar vår annonsering på bloggportalen finest.se och vi räknar med att våra banners är borta under kvällen."

Alexander Erwik, chefredaktör på Finest.se, säger till Resumé:

– Jag måste verkligen prata med McDonalds direkt, jag vill ha direktkommunikation med dem. Det är inte målet med vår verksamhet att våra bloggare ska skada relationerna till våra annonsörer.

Han säger att han ska prata med Katrin Zytomierska i eftermiddag.

– Jag står fast vid att vi inte vill ta bort blogginlägg. Hon gjorde en attack mot en reklamkampanj och inte mot en privatperson. Jag skulle gärna sitta i en debatt och prata kring hur någons subjektiva åsikter kan straffa ett helt företag på det här sättet.

Hur pass hårt slag är det för er ekonomiskt sett?
– Det vet jag inte än, det kan jag inte estimera på rak arm. Det ligger inte i Finests eller Katrins intresse att annonsörer inte vill samarbeta med oss. Katrin får förmodligen ett val att avgöra om det är värt att ha kvar inlägget eller inte.

Vad säger du som ansvarig utgivare om att Zytomierskas inlägg får sådana här konsekvenser?
– Jag är helt övertygad om att det inte handlar om kontentan i inlägget utan om vem som har skrivit det. Hon bedöms utifrån sina samlade skriverier. Många tycker att hon har skrivit många hemska saker, men det här var ett av hennes mildaste, vilket också är intressant med tanke på hur mycket uppmärksamhet det har fått.

Påverkar detta hennes ställning som bloggare hos er?
– Det är klart att friktion mellan oss och kunder inte är ett optimalt läge för oss. Men jag tror att de flesta håller med om att vi ska få uttrycka oss fritt i det här landet. Det är trist att det får sådana här konsekvenser.

Men det är ju ni som är utgivaren och därmed ansvarig för hennes åsikter?
– Det är viktigt för mig att både McDonalds och andra förstår att det här är Katrins åsikter, inte våra som företag. Finest är en sida som är öppen för alla. Vi har många andra bloggare som står för andra åsikter. Det är trist att folk inte förstår att en stökig elev i en skolklass inte gör hela klassen dålig.

Resumé söker McDonalds marknadschef Staffan Ekstam.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.