Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

McDonalds tv-kanal kan nå jättepublik

Publicerad: 23 juni 2008, 14:16

I förra veckan fick den sista av McDonald’s 224 restauranger digitala menyer och tv-skärmar i restaurangen. En del i en jättesatsning på en halv miljard som hamburgerjätten gör för att modernisera sina restauranger.


Tidigare hade McDonald’s ett enkelt – men inte speciellt flexibelt system för sina menyer. Man hade en frukostmeny och en meny för resten av dagen. Den roterades manuellt, när det började dra ihop sig till lunch.

Men för två år sedab började McDonald’s med digitala menyskyltar i några av restaurangerna i Stockholm. I restaurangerna fanns också två skärmar som visar information och underhållning för gästerna. Försöket i Stockholm föll väl ut.
– Det ger oss en flexibilitet och snabbhet. Man kan byta samtliga skyltar med en knapptryckning i kassan. Sedan uppskattade kunderna skärmarna ute i restaurangen, eftersom de hade något att titta på medan de åt. Det här är också bättre för miljön, säger Johan Kvist marknadschef på McDonald’s.

Nästa steg blev att genomföra omskyltningen i resten av landet. I förra veckan blev det klart med den sista restaurangen. Nu finns skyltarna i samtliga 224 restauranger. Men det har också kostat en slant. Totalt har McDonald’s lagt 30 miljoner kronor på projektet.
– Just nu investerar vi mycket för att upprusta och modernisera våra restauranger. Under en treårsperiod lägger vi 500 miljoner och skyltarna ingår i den summan.

Nu skiftar McDonald’s skyltning sex gånger om dagen. Och tv-kanalen ute i restaurangen har potential.
– Vi har 400 000 besökare på våra restauranger varje dag så det är många möjliga tittare.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.