Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Media Markt hånade Djurgårdsspelare – gör en pudel

Publicerad: 8 april 2013, 07:20

Media Markt hånade Djurgårdsspelaren tillika den litauiske landslagsmannen Vytautas Andriuskevicius namn i onsdags. Djurgårdens största supportergrupp, Järnkaminerna, krävde en ursäkt från Media Markt. Nu har elektronikjätten tvingats göra en pudel efter att inlägget även har tolkats som rasistiskt.


"Efter Djurgårdens värvning av litauiske landslagsmannen  Kksjfkksfkdjsl Vnpwrqljmshdfljsh sägs man nu starkt överväga att i nästa  skede investera i en vokal. Vi väljer mellan A och E, säger tränaren  Magnus Pehrsson i en kommentar", skrev Media Markt på Twitter i onsdags.

Reaktionen  från den största suppertergruppen Järnkampinerna lät inte vänta på sig.  Djurgårdens största supportergrupp gav Media Markt fram till lagets  avspark på stadion idag, klockan 19:00, på sig att be om ursäkt.

Järnkaminerna krävde även kompensation för övertrampet. Hotet bestod i att Järnkaminerna skulle uppmana alla i sitt nätverk att bojkotta Media Markt:
–  Att håna fotbollsspelare för att de har "konstiga" namn känns ovärdigt  2000-talet och är oacceptabelt. Vi står upp för våra spelare oavsett om  deras namn är svensk, litauiskt eller ghananskt, sade Dan Blomberg,  ordförande för Järnkaminerna i en kommentar.

Supportergruppen  räknade också med att få andra supportrar och idrottsföreningar att  skriva under avtalet – även sådana med Media Markt-samarbeten:

–  Inom DIF har vi något som kallas för Djurgårdsandan, vilket handlar om  att ta ansvar för sin omgivning och stå upp för goda värderingar. Jag  hoppas att fler lag följer vårt exempel och tar avstånd från Mediamarkts  människosyn, och deras produkter, om ingen ursäkt kommer, säger Dan  Blomberg.

Media Markt försvarade sig först på Facebook med att det hela skulle tas med en nypa salt:

"Den  här statusen är inte ett inlägg för något lag eller emot något annat.  Nästa gång skojar vi om ett annat lag, en aktuell nyhet eller antagligen  om oss själva. Lite självdistans skadar aldrig det försöker vi ha och  rekommenderar fler att prova."

Aftonbladet rapporterar samtidigt att Media Markt till slut valde att göra en pudel.

"Vi  vill poängtera att det här var ett enkelt och mycket dumt misstag som  vi verkligen ber om ursäkt för", skriver Media Markt på sin  Facebook-sida.

Järnkaminerna har i sin tur besvarat att man accepter ursäkten, men är inte helt nöjda.

"Vi  föreslår att Mediamarkt tar kontakt med Magnus Edgren och Patrik  Asplund på DIF/Djurgårdsandan för mer konkreta utbyten av hur Mediamarkt  kan visa att man står bakom Djurgårdsandans och Djurgårdens arbete för  en positiv supporterkultur och ett tydligt socialt ansvarstagande för  hela Stockholm", skriver supporterklubben på sin hemsida.

Media  Markt beslutade i förra veckan att ha ett nyhetsfokus i sina kampanjer  med Muppen Mark, som befordrats till nyhetsankare.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.