Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediaanalys storkund i rätten

Publicerad: 2 februari 2011, 10:34

Kalmarföretaget Mediaanalys säljer sökordsoptimering, men tillbringar mycket tid i tingsrätten med att stämma sina kunder. Rätten har 55 ärenden med företaget.
– I de allra flesta fall har vi vunnit eller förlikats, säger vd Henrik Zobel.


Sökordsoptimering är den marknadsföringskanal som vuxit snabbast de senaste åren. För många mindre företag är det ett lyft att hamna högt i Googles ranking.

Men många kunder är missnöjda med Mediaanalys i Kalmar. Så här berättar en av småföretagarna:

”Jag köpte deras tjänst för 21 000 kronor. I avtalet står att målet är att nå förstasidan på Google, men i de finstilta villkoren står att det inte är en resultatgaranti.

I mitt fall hände ingenting. Jag är väldigt missnöjd och har klagat flera gånger. De var väldigt otrevliga. Jag bad att få inskrivet i avtalet att jag inte godkänner automatisk avtalsförnyelse, och det gick de med på. Ändå kom en ny räkning för ett år till. De säger att villkoren på deras hemsida gäller före mitt avtal. När jag vägrade betala sa de att vi ses i rätten. Sedan stämde de mig.”

Mediaanalys vd Henrik Zobal tycker inte att 55 fall i rätten är så mycket:

– Vi har haft 3 300 kunder sedan starten 2006. Och i fjol hade vi bara tio nya fall i rätten. Men de allra flesta kan vi förlikas med och i vissa fall behålla som kund.

– Du ska veta att många av fallen i rätten är företag som gått i konkurs eller har betalningsanmärkningar. Numera tar vi alltid kreditupplysning.

Han medger att företaget inte kan ge resultatgaranti, men påpekar:

– Vi mäter kundernas sökord kontinuerligt under året och kan visa på vilket resultat vi levererar. Det är tråkigt om några är missnöjda, men vi är tydliga med att avtalet måste sägas upp två månader innan det löper ut.

Har småföretag för höga förväntningar på sök?

– Det är viktigt att synas på Google. Men en del tror att de kan fördubbla sin försäljning bara för att de köper vår tjänst. Det är vårt ansvar att förklara att de bör ha rimliga förväntningar. Utebliven försäljning kan ju bero på mycket annat.

2009 omsatte Mediaanalys 34,4 miljoner kronor och gjorde en knapp miljon i vinst. Företaget ägs till 49 procent av Henrik Zobal och Marcus Bäckman och till 51 procent av investmentbolaget ShortCap.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.