Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mediaplanets vd om Appelberg-köpet

Publicerad: 16 December 2014, 08:52

Richard Julin.

Foto: Andreas Elgstrand

Mediaplanet International köper content marketing-bolaget Appelberg av Stampen som ett led i att bli större på den internationella marknaden. Men köpeskillingen är hemlig. – Den har vi valt att inte kommentera, säger Richard Julin till Resumé.


Ämnen i artikeln:

AppelbergStampen

Det nya avtalet innebär att Mediaplanet International köper alla aktier i Appelberg av Stampen. För Mediaplanet Internationals del har processen pågått sedan i september.

– Själva processen har varit ganska normal – vi har tittat på Appelberg under hösten. Vi fick en propå att göra förvärvet och har under hela perioden utvärderat olika fördelar och sett att det finns en stor möjlighet för oss att bli en ännu starkare aktör inom content marketing, vilket vi vill, säger Richard Julin.

Appelberg omsatte 75 miljoner kronor förra året och har en personalstyrka på 55 personer.

– Det här är en jättemöjlighet för oss. Först vill vi fokusera på Norden men sedan också internationellt och ta ut våra erbjudanden i världen. Mediaplanet och Appelberg har två ganska olika produkterbjudanden som vi tycker passar bra ihop – det innebär att vi kan erbjuda samma kund olika saker.  Men framför allt är grunden till intresset för Appelberg den digitala utvecklingen. Vi kan tillsammans utveckla den sidan ännu mer. Att content marketing växer vet alla.

Vad ligger köpeskillingen på?
– Den har vi valt att inte kommentera utan kommer att hålla den inofficiellt.

Varför då?
– Vi ser inget intresse i att prata om köpeskillingen utan det är mer intressant att prata om sammanslagningen.

Kommer det ske några organisatoriska förändringar inom Appelberg i samband med köpet?
– Nej. Det arbete som Appelberg gör är imponerande – de har ett starkt team. Vår och våra dotterbolags filosofi är att verksamheterna ska drivas av den kompetens som finns inom bolagen. Vi bistår med aktivt styrelsearbete. Men Appelbergs team i dag är redan väldigt starkt.
Content marketing-bolaget Mediaplanet International har 16 kontor i 15 länder.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

AppelbergStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.