Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediaprovider rustar för kris med nytt kapital

Publicerad: 5 mars 2009, 09:55

Noterade Mediaprovider går ut med en nyemission som ska ge bolaget fem miljoner i kapitaltillskott.
– Med tanke på hur omvärlden ser ut för tillfället blir 2009 extremt tufft, säger Patrik Mellin, vd för Mediaprovider.
Bolaget har även sagt upp personal.


Mediaprovider är noterat på First North och äger bland annat titlar som Mobil och Kamera&Bild och sajter som Prylportalen.

Förra året ökade koncernen Mediaprovider omsättningen med drygt 12 procent,  till drygt 76 miljoner kronor. Men samtidigt pressades resultatet till en knapp förlust. Bolaget har också gjort stora goodwillavskrivningar i bland annat den danska verksamheten.

Och för att stå emot kraften i lågkonjunkturen går bolaget nu  ut i en nyemission. Mediaprovider behöver helt enkelt samla i ladorna.
– Med tanke på hur omvärlden ser ut för tillfället blir 2009 extremt tufft. Det vore oklokt att inte ta det här tillfället i akt nu, förklarar Patrik Mellin, vd för Mediaprovider.

Även personalminskningar står på agendan.
– 2007 var bättre än 2008. Men förra året var ändå okej där bland annat intäkterna från online-verksamheten som var högre än branschsnittet. Vi gjorde också en del besparingar sista kvartalet, och effektiviserat på personalsidan.

Tio tjänster av drygt 70 försvann under förra året. Och fler kommer att försvinna de närmaste två kvartalen.
– Vi kommer ned till ungefär 50-55 anställda. Alla berörda är vidtalade. De är uppsagda.

I år kommer all kraft läggas på att tjäna pengar på befintlig verksamhet, säger Patrik Mellin.

Jag har uppgifter om att ni försökt sälja tidningen Mobil?
– Vi har inte försökt sälja Mobil. Däremot är vi ett listat bolag vilket innebär att allt är till salu. Och i det rådande marknadsläget talar alla med varandra. Vi är en naturlig partner i sådana diskussioner.

Vill du sälja någon titel just nu?

– Allt är till salu till rätt pris. Nyemissionen öppnar också upp för våra egna affärer. Och tidningen hade Mobil hade ett rekordår förra året. Den var grymt lönsam.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.