Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediavision: mobiliteten tar över medieindustrin

Publicerad: 10 April 2013, 13:45

1 av 4 svenskar hade en smart telefon 2010, 60 procent år 2012 och har åtta av tio svenskar har en sådan telefon år 2014. Detta får en stor påverkan på många delar inom medieindustrin. Det visar Mediavisions årliga analys av den mobila mediemarknaden i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

– Än så länge har de mobila intäkterna varit små, men vi ser tydliga  indikationer på mobilitet som viktig drivkraft för delar av  medieindustin, säger Kim Sandström, analytiker på Medievision i en  kommentar.

Mediavision konstaterar att den mobila revolutionen bland  svenska hushåll har varit påtaglig under senare år. 1 av 4 svenskar hade en smart telefon år 2010, 60 procent år 2012 och Medievision räknar med att 8 av 10 svenskar har en smart telefon vid 2014.

Vid samma tidpunkt har nära  hälften av alla hushåll en surfplatta.

Den snabba mobila utvecklingen får i sin tur en stor påverkan på medieindustrin:
– Den kraftiga ökningen för digitala musikintäkter genom streaming  och tillväxten på mobilannons-marknaden som vuxit med tresiffriga  tillväxttal, är bara några exempel, säger Kim Sandström.

Rapporten  gör också gällande att mobil-tv når 1,5 miljoner användare per månad  samt att Facebook redan idag har fler användare som går in via mobilen  än datorn.

Mediavision intervjuar 1 000 slumpmässigt utvalda personer mellan 15-74 år varje månad.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.