Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 Oktober 2014, 14:57
UPPDATERAD Youtube har absolut störst räckvidd bland landets streamingtjänster med 1,3 miljoner tittare per dag under Q3. Det visar en ny rapport från Mediavision.
Svenska folkets intresse för rörlig bild har slagit rekord och streamingtjänsternas ökande tittande kompenserar ett minskat linjärt tv-tittande med råge.
Svenska aktörer får dock allt tuffare konkurrens från utlandet och särskilt från Youtube.
Det visar en ny rapport från Mediavision.
Sett till andelen konsumerade minuter ligger Youtube på hela 25 procent, enligt samma rapport.
– Youtube har varit etta länge redan och fortsätter växa snabbt i alla åldersgrupper. I termer av räckvidd kommer ingen annan onlinetjänst i närheten, säger Marie Nilsson i en en kommentar.
Svenska aktörer slåss också om tittarna med amerikanska bolag som Netflix och HBO Nordic.
Mediavision menar att även om de svenska kanalhusen visserligen har kunnat se viss online-tillväxt har SVT, TV4, MTG och SBS Discovery tappat andelar i förhållande till sina utländska konkurrenter.
– Konkurrensen är helt enkelt mycket tuffare nu, säger Marie Nilsson i en kommentar.
SVT har lyckats bäst online av de svenska kanalhusen – 13 procent av webb-tv-tittandet sker idag via någon av SVT:s tjänster.
Mediavision har en under lång tid följt svenska folkets medievanor genom månatliga mätningar.
Karl-Johan Byttner