Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieaktörerna om samarbetet med Spotify

Publicerad: 21 Maj 2015, 09:13

SBS Discovery

Foto: Andreas Elgstrand

UPPDATERAD. I går kväll blev det känt att Spotify utvidgar och bland annat i fortsättningen ska satsa på rörlig bild och podcasts. Resumé har pratat med några av de leverantörer som Spotify slutit avtal med, däribland SBS Discovery och Expressen.


Ämnen i artikeln:

Daniel EkKlas GranströmSBS DiscoveryExpressen

Spotifys vd Daniel Ek presenterade under gårdagskvällen vad Spotifys nya plattform innebär: Att de förutom musik ska kunna erbjuda rörlig bild och poddar.

Inför att nyheten presenterades hade Spotify ingått avtal med en rad olika internationella medieaktörer som BBC, ESPN, Vice, Comedy Centraly och TED. För Sveriges räkning samarbetar bolaget med flera av de stora aktörerna som Sveriges Radio, SBS Discovery, Aftonbladet och Expressen.

SBS Discoverys avtal med Spotify blev klart strax innan Spotify själva presenterade nyheten. Sami Vikback är intäktsdirektör på SBS Discovery. För Resumé berättar han mer om vad avtalet innebär för dem:

– Det innebär att Spotify kan erbjuda klipp från flera av våra svenska program, bland andra Partaj, En clown till kaffet, Berg & Meltzer i Europa, Ullared, Ninja Warrior, Nya Arga Snickaren, Sofias Änglar och Sveriges i särklass populäraste TV-program online, Ex on the beach.

Varför är det här viktigt och bra för SBS Discovery?
– Framför allt är det ett sätt att marknadsföra våra program på ett nytt och spännande sätt. Vi letar alltid efter strategiska partnerskap, och Spotify är en partner vi hoppas kunna jobba mer med i framtiden.

Det talas om att det ska handla om exklusivt material – i vilken utsträckning?
– Nej, avtalet gäller inte exklusivt material, men däremot klipp från flera av våra fantastiska lokalproduktioner.

Vad hoppas ni att samarbetet ska leda till?
– Det här är som sagt ett första steg i ett samarbete. I första hand handlar det om att marknadsföra våra program. Vad nästa steg blir får framtiden utvisa.

Förutom SBS Discovery har alltså bland annat Expressen ingått avtal med Spotify. För Resumé uppger Klas Granström, redaktionschef och ansvarig för digitala medier på Expressen, att de länge haft en nära relation till Spotify och att de bland annat tidigt var ute med en applikation i musiktjänsten. Det nya avtalet innebär att de utökar samarbetet ytterligare.

–Spotify är en av de bästa i världen på att sprida digitalt ljud, och när tjänsten nu utvecklas är det väldigt spännande att vara en av få utvalda partners som är med redan från start.

Vad gäller huruvida det kan handla om exklusivt material för Spotify säger Klas Granström att han inte kan gå in i detaljerna i avtalet utan att det är en dialog som förs tillsammans med Spotify.

–Men det är såklart intressant att Spotify nu också går vidare från ljud till att även erbjuda sina många användare rörligt.

Flera av era konkurrenter har också ingått avtal med Spotify, hur ska Expressen göra för att sticka ut?
– Expressen har en väldigt snabb tillväxt digitalt just nu och det kommer av att vårt innehåll är efterfrågat av en allt större publik. Vi ser nya kanaler som ett naturligt sätt att tillfredsställa publikens efterfrågan på Expresseninnehåll, och även om det alltid är svårt att se vad som blir stort i nästa steg så tror vi såklart massor på detta, det är ju Spotify vi pratar om här.

Vad hoppas ni att samarbetet ska leda till?
– Vi samarbetar med flera av de största internationella digitala varumärkena och vår relation till Spotify går långt tillbaka i tiden. Detta är ett nytt steg och vi hoppas fördjupa samarbetet med Spotify ytterligare framöver.

Även Sveriges Radio har inledningsvis valt att samarbeta med Spotify.

– Vi tycker att det är viktigt att vi finns på relevanta plattformar för att nå ut med vårt material. Spotify är en relevant aktör och vi är jätteglada över att de har förstått vikten av talat material också. Men det här är inte på något sätt en exklusiv relation med Spotify – snarare tvärtom. Vi är intresserade av att nå ut med vårt material på så många olika plattformar som möjligt, säger Tomas Granryd, projektledare på Sveriges Radio.

De har tidigare haft sitt material på Spotify – 2011-2012, men fortsatte inte med samarbetet.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.