Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieanalytikern om Orvesto-siffrorna

Publicerad: 31 maj 2013, 09:49

Olle Lidbom.

Dagens Industri och flera andra affärstidningar tappar i Orvesto Näringsliv. En mätning som ska tas med en nypa salt enligt Resumés medieanalytiker Olle Lidbom. – Mätningen blir lätt missvisande, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvestoOrvesto Näringsliv

Många titlar visar vikande siffror när Orvesto Näringsliv presenterades i dag. Värst är utvecklingen för Dagens Industri. Huvudtidningen tappade 37 000 läsare (-15 procent). Medan DI Weekend och DI Dimension förlorade 37 000 (-15 procent) respektive 36 000 (-23 procent). Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa Eggen anser dock att mätningen inte berättar hela sanningen.

– Affärspressen har stora problem med att behålla sina läsare, samtidigt som mätningen har brister och är kritiserad. Det är ett förhållandevis litet underlag och man ska inte dra för stora växlar av Orvesto Näringsliv, säger Olle Lidbom till Resumé och fortsätter:

– En sak som slog mig med mätningen är att LRF Medias jordbrukstidningar står sig rätt bra. Det är intressant om man ser till vilka förändringarna som förlaget har gjort.

Men samtidigt minskar de titlarna?
– Det är typiskt för Orvestomätningar de senaste åren. En relativt liten minskning är positiva nyheter för många tidningar.

Varför tappar affärstidningarna?
– Jag är inte säkert att tappet är så stort som mätningen visar. Men om man ser till Dagens Industris negativa siffror så växer tidningen starkt på nätet. Det finns ett större behov att riktad information eller snabbhet. När det gäller tidskrifter som Veckans Affärer och Affärsvärlden är det en mer ihållande trend.

Vad säger du om den starka uppgången för branschpressen?
– Jag tror att det handlar om att tidningarna har stärkt sitt varumärke på flera plattformar och satsar mer på affärsjournalistik än personfokus. Sedan får man ta mätningen med en nypa salt.

Vilka brister ser du hos Orvesto Näringsliv som mätning?
– Det är en mätning med ett litet underlag och blir därför slagig. Små förändringar kan ge stora svängningar och mätningen blir lätt missvisande. Framförallt för mindre titlar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.