Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieåret med kungafamiljen

Publicerad: 30 December 2013, 20:39

Med anledning av SVT:s traditionsenliga ”Året med kungafamiljen” passar Resumé på att försöka summera hovets plats i mediebruset 2013. Vid sidan av prinsessbröllop och firandet av Carl XVI:s Gustafs 40 år som statschef har det emellanåt blåst rejält kring kungahuset i pressen under det gångna året.


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaEric EricsonOlof BrundinVictoriaMichael StoråkersMadeleineDaniel WestlingSofia HellqvistDominika PeczynskiKungenCarl PhilipRenée NybergBertil TernertPaul Ronge

För en dryg vecka sedan firade drottning Silvia sin 70-årsdag. Bara några dagar innan fick hon en födelsedagspresent i förskott – en rulle silvertejp och ett diplom. Publicistklubben Södras pris "Silvertejpen" tillägnas en person som bidrar till att göra Sverige tystare.

”Utnyttjar sin ställning till att aktivt motarbeta seriös undersökande journalistik blandar hon samman roller på ett olämpligt sätt. Som representant för Sverige bör hon försvara värden som transparens och journalistiskt oberoende, inte underminera dem”, kunde man läsa i motiveringen.

Drottningens strider


Under året har drottning Silvia bedrivit ett tvåfrontskrig. I februari PO-anmälde hon en kvartett tidningar, Tiden, SvD, Aftonbladet och Sydsvenskan, för att ha publicerat ett montage av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Bilden som framställer drottningen i ett desperat försök att sopa ett hakkors under mattan publicerades i tidningarna under den föregående hösten. Pressombudsmannen beslutade att inte klandra publiceringarna vilket fick Riksmarskalken att snabbt överklaga till Pressens Opinionsnämnd (PON). I juni meddelade PON att de gav publiceringen grön flagg.

Det andra slaget, vars sista kapitel med största sannolikhet ännu inte är skrivet, berör hennes far Walther Sommerlath. Redan 2010 avslöjade TV4:s Kalla Fakta hur pappan tvångsförvärvade en fabrik från en judisk affärsman. En fabrik som sedan kom att bidra till Hitlers krigsmaskin. Drottningen tillsatte sedan en egen utredning som rentvådde fadern. Under hösten 2013 kom den tidigare Kalla Fakta-chefen Johan Åsard ut med boken "Drottningens hemlighet" som bland annat berättar att drottning Silvia fick kännedom om affären redan på 1980-talet och hur hon sedan försökt använda sitt nätverk för att tysta kritiska röster. I samma veva kom Roger Lundgrens jubileumsbok om drottningen ut i handeln.

Madde och Chris – vid sidan av bröllopet

35124. Så många träffar får kungafamiljens medlemmar (inklusive Bertil Ternert) i ett artikelsök på Retrivier för 2013. Det är mer än de föregående två åren, men betydligt mindre än 2010 då kronprinsessan fick sin Daniel Westling och Thomas Sjöbergs omtalade bok "Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken" skapade ökad publicitet. Mest omtalad i år har prinsessan Madeleine varit, med 7466 träffar i artikelsök. Medan hennes bröllop med Chris O'Neill i juni och beskedet att prinsessan var gravid genererade flest artiklar finns det alternativa milstolpar att kika på.

Det var inte många som missade Chris O'Neills och prinsessan Madeleines förlovningsfilm i oktober 2012. Prinsessans nervösa glädjefnitter "tihi" blev en episk snackis. För att komma genom bruset när det vankades kungligt bröllop ett drygt halvår senare gjorde Norwegian en homage till förlovningsfilmen. I reklambyrån Garbergs regi antog flygbolagets vd Björn Kjos och Cabin Crew Manager Anna Palmbäck rollerna som brudpar.

När Chris O'Neill sänkte några munnar öl för att stilla nerverna innan han klev in i kyrkan den 8 juni hade svenska läsare redan hunnit bekanta sig med amerikanens skatteflykt och obscena fingervisning mot paparazzi-fotograferna. Inför det stundande giftermålet bjöd hovet allmänheten på några foton från brudgummens barndom. Bilder som hastigt hamnade i skuggan. Under smekmånaden på Seychellerna gäckade smygfotografer längs strandkanten och lättklädda bilder på de nyblivna makarna spreds i svensk och internationell press.

”Ledsamt nog har den svenska tabloidpressen tagit på sig att förstöra vårt privatliv genom att publicera privata fotografier på oss i sina tidningar i dag. Det enda vi önskar är att vårt privatliv respekteras under de här dagarna”, skrev prinsessan Madeleine på sin Facebook-sida.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försvarade sedan publiceringen i sin blogg:

”Prinsessan Madeleine och Chris O'Neill struntade, till skillnad från kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, i att ge några intervjuer före bröllopet och hovet sa då att detta skulle ske efteråt. Men istället stack de, utan att tacka svenska folket för allt stöd....

När Expressen visade snälla utomhusbilder på paret, såna foton som det har publicerats hundratals av på prinsessan, svarade hon med att klaga på Facebook. Samma sociala media på world wide web som hon själv la ut bild från smekmånaden på, förresten, och det inför tiotusentals följare...

Hur kan det bli så fel från hovet? Inför bröllopet mörkade man till och med att Chris bytt jobb och slutat på den så kritiserade hedgefonden, som om prinsessans blivande makes yrkesval inte var relevant.”

Ett trytande tålamod

Med sina ironiska svar har kung Carl XVI Gustafs vid flera tillfällen avväpnat pressens frågor. En vecka efter dotterns bröllop handlade det om något annat än inarbetade passningar. När SVT:s reporter Johan Zacharisson Winberg ställde frågor om det faktum att skattebetalarna betalat för kungens renovering av slottet Stenhammar brast det för monarken:
– Kan ni aldrig hålla er till sanningen någon gång? Fy fan.

När kameran slocknat fortsatte anklagelserna mot SVT om "förfalskningar" och "falska uppgifter".

Sommaren gick och kungen gjorde ett sedvanligt länsbesök i Östergötland. Madeleine hade tidigare under dagen annonserat sin graviditet på Facebook.

Det gick inte att ta miste på irritationen när kungen svarade genomgående raljant och avigt på reportrarnas frågor om Madeleines graviditet.

När SR:s reporter Mathias Lindholm frågar kungen: "Hur det känns att bli morfar?" passar kungen på att håna reportern genom att grimasera, härma nervösa läten och utbrista:
"mehhhh oj, oj, oj vad upphetsad jag blir. Vänta och se tills du själv blir morfar."

I en intervju med Resumé ansåg pr-konsulten Paul Ronge att kungens agerande var ett bevis på att han inte tar sitt uppdrag seriöst.

– Det här raljanta agerandet visar att han inte tar uppdraget att kommunicera via medierna på allvar. Det borde han göra, så pass välavlönad som han är. Som statschef blir han Sveriges främste pr-representant. Ett jobb han gång på gång missköter, sade Paul Ronge och tillade:

– I min mening borde Victoria ta över så fort småbarnsåren är över eftersom kungen är vid upprepade tillfällen är så vårdslös med uppgiften.

Ett pr-proffs sorti

Att Bertil Ternert skulle bli ny informationschef för Hovet tillkännagavs när det blåste som mest kring det svenska kungahuset. Hösten 2010 hade präglats av den kontroversiella boken "Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken" och mediernas intensiva bevakning kring påståendena i boken. Ett drev som fortsatte långt in på 2011. I september 2013 meddelade Bertil Ternert att han kommer att sluta vid årsskiftet när han går i pension.

Kort därefter kunde Resumé avslöja att Schibsteds avgående informationschef Olof Brundin erbjudits toppjobbet, men tackat nej. Hovet har ännu inte presenterat någon efterträdare och från och med i dag är tjänsten vakant.

Carl Philip och eldskärmen

Racingförare, reservofficer och designer. Hertigen av Värmland är onekligen kungahusets renässansmänniska och sökare. I oktober blev prins Carl Philip ordentligt pressad när en av hans färdigheter ifrågasattes. I fokus stod en eldskärm i gjutjärn. Ett verk föreställande slottet Tre Kronor som prinsen sade sig ha formgivit och berättat om i en intervju med Tilde de Paula i TV4:s "Nyhetsmorgon" 2010. Först avslöjade tidningen Form att prisen inte var ensam upphovsman till eldskärmen. Svensk Tenn, som sålde gnistskyddet för 14500 kronor, tog därefter bort prinsen som ensam upphovsman.

Dagarna efter kunde Resumé avslöja att det var den tidigare McCann-medarbetaren, formgivaren och författaren Eric Ericson som låg bakom designprojektet på uppdrag av den tidigare reklamprofilen Michael Storåkers, numera vd på Bukowskis.

I en intervju med SvD berättade Eric Ericson att samarbetet havererade eftersom prins Carl-Philip saknade det driv som krävdes.
– Jag jobbade inte med det här så länge och förutsättningarna ändrades efter hand. Trodde först att jag enbart skulle vara handledare, men sedan visade det sig att jag skulle göra hans grejer. Med facit i hand – allt känns åt helvete fel, sade Eric Ericson till SvD.

En vecka hade passerat när prinsen som dittills valt att lägga locket på talade ut om händelsen i en intervju med Expressens Malin Roos.
– Väldigt jobbigt att bli utmålad som bluffdesigner, sade prins Carl Philip som inför intervjun drillades av pr-byrån Mindmakers kreativa chef Christina Saliba.

Christina Saliba (till höger) medietränade Carl Philip i smyg.

De motvilliga reklampelarna

"Omoraliskt att krama Kalles tub?" När den amerikanska otrohetssajten AshleyMadison.com skulle lanseras i slutet av oktober ville man använda kungens ansikte i sin reklamoffensiv. Ingen distributör av utomhusreklam ville ställa upp. Företaget nöjde sig med att snylta på kungens namn och varumärket Kalles Kaviar och hovet avböjde att kommentera kampanjen.

Samma avstånd möttes konkurrenten Victoria Milan av när de valde att ta utgångspunkt i hovet och spekulationerna om kungens otrohet. Tidningar, tv och utomhusbolag sade alla nej till att ge otrohetssajten annonsplats för reklamkampanjen med budskapet: "Chris, begå inte samma misstag som min man – använd Victoria Milan för en diskret affär". I stället valde företaget, likt strippklubbar, att köra runt budskapet med skyltar på lastbilar som medieval. Hovet övervägde att koppla in rättsliga åtgärder mot Victoria Milan vars Sverigechef Dominika Peczynski i efterhand berättade för Resumé att hon från början varit kritisk mot kampanjen.

Citatet

I en intervju som hovet själva spelade in den 11 december på Kungliga slottet i Stockholm, berättade Silvia om att uppdragen som drottning tar mycket tid. 2014 vill drottningen "chilla".

– Visst, jag försöker ju att göra det. Det händer inte tillräckligt ofta, tyvärr. Vi har så mycket program. Men jag ska försöka att chilla mer med mina polare, säger hon i intervjun.

En katt bland hermelinerna

Prinsens flickvän Sofia Hellqvist medverkar i TV3:s "Project Playground – En galen dröm". I programmet intervjuas hon av Renée Nyberg och berättar om sin aversion mot rampljuset.
– Livet på röda mattan känns mer som skådespeleri än det här gör, säger Sofia Hellqvist i programmet.

– Jag har svårare att identifiera mig med galaklänningar och att vara uppiffad. Jag känner mig mer hemma här, här är jag bara Sofia.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.