Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediebranschen panikslagna efter Googles GDPR-restriktioner

Publicerad: 8 Maj 2018, 06:13

GDPR inträffar den 25:e maj.

Foto: Andreas Elgstrand

GDPR närmar sig och mediebranschen håller andan, Instagram lanserar musik i Stories och Facebooks datacenter i Luleå blir bland de största i världen.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Mediebranschen panikslagna efter Googles GDPR-restriktioner
Den 25:e maj smäller det. Då slår GDPR in med full kraft. Det är många nya strategier som ska ordnas innan dess.

Google har hamnat mitt i allt efter att de satt flera nya restriktioner. Bland annat kan publicister som använder Googles samtyckesverktyg ”funding choices” i samband med GDPR endast använda 12 stycken ad tech-bolag. Detta har fått ad tech-bolagen att bli panikslagna, skriver Digiday.

Flera har nu frågat publicisterna om de tänker använda Googles verktyg och om de är bland de bolag som valts ut. För publicisterna innebär det här också problem. ”Om jag vill använda en annan partner, ska det vara mitt val, inte på grund av restriktioner”, säger en av dem till Digiday. Detta kan även komma att påverka programmatic advertising på kort sikt.

.. och här hemma kan GDPR få enorma konsekvenser
GDPR ställer till problem även här hemma. Breakit skrev igår att Google kräver att svenska medier får ett godkännande av sina användare, samtidigt som de vill få rätt till informationen de samlar in. Flera branschorganisationer sparkade redan förra veckan bakut i ett gemensamt brev som skickats till Googles vd Sundar Pichai. I organisationerna ingår bland annat Bonniers koncernchef Thomas Franzén och Schibsted Sveriges vd Rolf Ryssdal.

Instagram lanserar musik i Stories
En kod avslöjar att musik är på väg in i populära tjänsten Instagram Stories. Det handlar om en ny funktion kallad ”Music Stickers” som ska göra musik tillgänglig i inläggen. Det är fortfarande oklart varifrån Instagram ska hämta musiken, men enligt Techcrunch kan de ta hjälp av ägarbolaget Facebook som har licenser med skivbolag.

Facebook bygger ut svenskt datacenter – blir ett av världens största
När it-jätten öppnade sitt datacenter i Luleå 2011 var det bolagets första satsning utanför USA. Nu bygger man ut med en tredje serverhall – och etablerar ett utvecklingscenter kallat ”Technology Deployment Centre” i Luleå Science Park. Datacentret kan eventuellt innebära ett 100-tal nyanställningar i datacentret.

Facebooks nya verktyg: låter användarna granska annonser
Facebook testar ett nytt verktyg för att identifiera avsända av kampanjbudskap. Detta görs i samband med valet på Irland som inträffar den 25:e maj. Anledningen till att verktyget testas på Irland är frågan om aborträtten, där cirka 150 anti-abortrörelser köpt Facebookannonser från utländska donatorer, skriver SvD.

Vill bygga streamingjätte i Storbritannien
Enligt källor till The Guardian håller BBC, Channel 4 och ITV på att diskutera en gemensam streamingtjänst för att ta upp kampen med Netflix och Amazon i Storbritannien. Även NBC Universal ska vara inblandade. Netflix har 8,2 miljoner prenumeranter i landet medan 4,3 miljoner har signat upp för Amazon Prime.

12 tjänster bort från Länstidningen Norr/Vimmerby Tidning
NTM kapar 12 tjänster på Länstidningen Norr/Vimmerby Tidning i samband med att Vimmerby och Västervik blir ett gemensamt affärsområde. Tidigare i år sålde Swepress, där bland annat Länstidningen Norr/Vimmerby Tidning, Västerviks-Posten och Kinda-Posten ingick, till mediejätten NTM. Tjänsterna som berörs finns på bland annat ekonomi, IT och produktion.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.