Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Mediebranschen – vi är besatta av vår egen död och ofullkomlighet”

Publicerad: 22 december 2016, 15:58

Jenny Engström, Lamin Sonko, Katja Janford och Martin Schori

God jul i stugan! Resumé låter ett antal branschpersonligheter summera året. Sist ut är Jenny Engström, Lamin Sonko, Katja Janford och Martin Schori.


Ämnen i artikeln:

Martin SchoriKatja JanfordLamin Sonko

Martin Schori, utrikesredaktör Aftonbladet

Årets mest samtida?
"Vantolkningar på sociala medier"

Årets ängsligaste?
"Mediebranschen. Vi är besatta av vår egen död och ofullkomlighet. Men vi är bra! Vi behöver nog förklara lite mer varför vi behövs, hur vi jobbar och helst också låta våra plattformar bli lite mer användarvänliga."

Årets upplevelse:
"Jobbmässigt: Att få vara med med om USA-valet. Det var galet, men också otroligt lärorikt. Jag är mycket stolt över det som mina kollegor åstadkom under så speciella och intensiva förhållanden."

Årets klyscha:
"Samtida"

Årets story:
"De storys vi missade: hur och varför Donald Trump vann. Det är ett stort, stort underbetyg till medier och opinionsinstitut. Och att vi mer eller mindre accepterar att barn skjuts ihjäl i våra förorter. Hade det skett någon annanstans i landet hade Sverige varit lamslaget av protester. Här måste vi göra det vi journalister är bra på: komma nära, förklara och fördjupa, precis som vi gör vid alla andra mord."

Årets reklam:
"År 2016 var ett starkt år för nyhetsjournalistiken. Det är den bästa reklamen för medier vi kan få."

Årets dumhet:
"Alla dessa trötta texter om hur värdelösa journalister är. Ofta komponerade av ledarskribenter som sitter och gissar, trots att de skulle kunna ställa sig upp, gå fyra meter bort till nyhetsdesken och ställa några frågor. Vi ska granskas, självklart, men det vore ju kul om de som gör det i alla fall en gång hänvisade till någon form av fakta eller forskning (det finns!) istället för deras "känsla"."

Årets drama:
"Med risk för att låta som en papegoja: USA-valsnatten. Känns ändå rimligt att verkligheten spöar all tänkbar fiktion, även i det land som närt Hollywood."

Nästa år lovar jag:
"Att fokusera mindre på USA?"

Det ska göra i jul:
"Äta, dricka och kanske vantolka lite på sociala medier."

Katja Janford, copywriter Saatchi & Saatchi

Årets mest samtida?
"Inflation i att göra rätt. Visa upp starka kvinnor, mångkultur, och så vidare. Såklart är detta extremt viktigt. Men om det inte är förankrat i företaget, något som varumärket verkligen tror på och jobbar för så tycker jag lätt att det kan kännas lite oärligt. (Och ett "enkelt knep" att försöka håva in reklampriser.)"

Årets ängsligaste?
"Gruppen Reklamsnack på Facebook. Även om jag tycker att initiativet i säg är sjukt bra är många av diskussionerna på en så låg nivå att man tappar tron om mänskligheten/branschen. Gnäll, klag, pajkastning. Ofräscht! Magkatarren kittlar på."

Årets upplevelse:
"Att jag började på Saatchi & Saatchi, hittade hem liksom, och lärde på köpet känna ett trevligt rövgäng med en stark vilja att göra bra grejer. Men också att Guldvågsgalan körde för andra året. Kul att så många kom och verkligen tog det på allvar. Samt kul att dricka vin och snicke-snacka en hel kväll om jämställdhet, något som såklart smittar av sig i vardagen."

Årets klyscha:
"Att lucia har blivit Sveriges känsligaste högtid."

Årets story:
"Att Försvarsmakten bryter sitt långa samarbete med DDB och väljer en liten byrå som Volt. Ja allt är möjligt! Och mindre byråer fick nog en känsla av att hej, vi kan visst tävla med de stora drakarna. En känsla av konstig pepp."

Årets reklam:
"IKEAs koncept, "Där livet händer". Äkta. Personligt. Relevant och nytt. Överlag tycker jag Åkestam som tidigare stått (i mina ögon) för mycket one shots verkligen växlat upp till att bli jäkligt grymma på koncept, story och film, att hitta en långsiktig tonalitet för sina varumärken. Månne det ha något med Magnus Jakobssons entré att göra?"

Årets dumhet:
"I New York Times sammanställning strax innan det amerikanska presidentvalet spåddes Clinton segra i nio av tio undersökningar. Hur kunde det gå så fel? Hmm?"

Årets drama:
"Bomben att Forsman & Bodenfors blir uppköpta. Tror ingen reklamare inte haft en tanke kring detta eller ett behov att yttra sin åsikt. Varför? Hur? Och kanske viktigast; vad får det för konsekvenser? (Om det ens blir några.)"

Nästa år lovar jag:
"Som varje år ska jag försöka sluta snusa. Och som varje år vill jag göra ett bättre jobb än året innan. Men försöker lova så lite som möjligt, och istället försöka att göra så mycket som möjligt."

Det ska jag göra i jul:
"Dricka mycket Fanta, hänga med familjen och läsa böcker. Klä ut min hund till något gylligt."

Lamin Sonko, pr-konsult på Jung

Årets mest samtida?
"Drake, eller Donald Glover. Men får nog säga Drake ändå pga memes och > 4,7 MILJARDER streams."

Årets ängsligaste?
"Svenska Akademien (se "Årets dumhet")"

Årets upplevelse:
"Min dotters födsel. WOW!"

Årets klyscha:
"Desinformation."

Årets story:
"Trump."

Årets reklam:
"Gillar Perro för EITB: Gjord av The Cyranos & Mccann Barcelonas

Årets dumhet:
"Nobelpriset i litteratur. Kom igen..."

Årets drama:
Brexit

Nästa år lovar jag:
"Att inte jobba, studera, driva ideell verksamhet och skaffa barn exakt samtidigt."

Det ska jag göra i jul:
"Jobba. Blir en sen ledighet istället."

Jenny Engström, kommunikationsansvarig Svenska turistföreningen

Årets mest samtida?
"När jag duade Kungen, inte en gång, utan sju gånger i direktsändning, när vi tillsammans med Sveriges landshövdingar överlämnade ett gåvobevis på ett fadderskap inom vårt initiativ "Stötta Kungsleden" på H.M. Konungen födelsedag . Gåvan går oavkortat till att tillgänglighetsanpassa STF Abiskojaure fjällstuga.

Årets ängsligaste?
"Vi på STF den 6/4 klockan 06.30 när vi skulle lansera The Swedish Number. Som en halvtimme senare, klockan 07.00 byttes till euforiskt glädjefnatt"

Årets upplevelse:
"Att åka ner till Cannes Lion för första gången (bara att åka utomlands på jobbresa är annorlunda när man jobbar på STF) och kamma hem 13 lejon, varav ett Titan. Och hela den galna resan efter det med alla priser. Nu har vi hedrats med Ann-Marie Lunds Encyklopedipris, 1 Titan, 7 Grand Prix, 20 guld, 11 silver och 6 brons...."

Årets klyscha:

"Att man behöver vara en hurtbulle för att vandra i fjällen"

Årets story:

"Måste ju säga att Sverige, som första land fick ett eget telefonnummer och hela världen pratade om det."

Årets reklam:
"Vet inte om man kan kalla det reklam, men Naturskyddsföreingens kommunikation i sociala medier är brilliant."

Årets dumhet:

"Att nattågen inte går som de ska."

Årets drama:

"Tyvärr USA valet"

Nästa år lovar jag:

"Att tatuera en liten döskalle på handleden (men säg inget till min man)"

Det ska jag göra i jul:
"Åka så mycket skidor jag kan... (och äta)"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.