Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediebranschens nästa stora affär, Breakits fruktsallad och en ”crazy motherfucker”

Publicerad: 2 Februari 2018, 14:10

Jag är övertygad om att vi kommer att få se flera stora medieaffärer under 2018. Frågan är vad Telia gör. Kommer de att liera sig med Bonnier eller Discovery?, undrar Johan Såthe i sin krönika.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Veckans stora nyhet i mediebranschen är givetvis affären mellan det danska telekombolaget TDC och MTG.

Affären ritar om kartan för den nordiska mediemarknaden.

De traditionella mediebolagens affärsmodeller har under senare år utmanats på allvar av amerikanska jättar som Facebook, Google och Netflix.

För att kunna överleva som räckvidds- eller abonnemangsaffär behövs starkt innehåll, som stora fotbollsrättigheter. För att kunna köpa starkt innehåll behövs ekonomiska muskler, vilket skapas med nya allianser och sammanslagna bolag. Med mediebranschens nya favoritord "vertikal integration" kan man dessutom kapitalisera på sina rättigheter och användardata på nya smart sätt. Att "äga en konsument" i flera led tros bli en allt viktigare del i mediernas affärsmodell.

Resumés mediekrönikör Jan Scherman är för detta vd på TV4 och har en unik kunskap om det moderna tv-landskap som nu växer fram.

Läs Jan Schermans analys om affären mellan TDC och MTG här.

Läs mer om nyheten här och här.

Läs TV4:s Olof Lundhs tankar om hur veckans storaffär i mediebranschen påverkar framtiden för sporträttigheter.

Läs mer här.

Jag är övertygad om att vi kommer att få se flera stora medieaffärer under 2018. Frågan är vad Telia gör. Kommer de att liera sig med Bonnier eller Discovery?

Kanske ligger det närmast till hands med affär mellan Bonnier och Telia. Båda parterna behöver varandra för att kunna konkurrera om framtidens mediemarknad.

Fortsättning följer.

***

För en knapp vecka sedan gick IKEA:s grundare och superentreprenören Ingvar Kamprad ur tiden.

Jag är imponerad av IKEA:s nutida arbete med sin reklam och kommunikation. Bakom de hyllade och prisvinnande filmerna finns marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier och byrån Åkestam Holst.

Läs en intervju med Patrik Nygren-Bonnier här.

Den här IKEA-filmen om adaption tycker jag är av de mer gripande reklamfilmerna jag sett på många år.

***

Techsajten Breakit vill vara mer än en techsajt. De vill bredda sin bevakning och utmana den solklara branschledaren inom affärsjournalistik, Dagens Industri. Om det är möjligt eller inte är svårt att säga, många har försökt tidigare men har till slut tvingats att ge upp.

Breakit gör ofta bra journalistik och är på riktigt en konkurrent som jag vet att Dagens Industri tar på allvar. Man är också duktiga på att sälja natives och digitala annonser på ett kreativt sätt.

Resumés mediebloggare Unn Edbergskrev nyligen den här spaningen om Breakits sätt att arbeta:

Nu har Breakit skrivit en hyllningsartikel till sig själva efter sina fina besökssiffror de senaste veckorna.

I sin anonymt skrivna skryttext berättar Breakit att chefredaktörer på andra tidningar brukar "slå knut på sig själva för att hitta en positiv vinkel, än hur nedslående upplagesiffrorna är."

Så kan det säkert vara ibland. Men även Breakit slår en liten knut på sig själva. Breakit får ett snitt på 208 000 unika besökare när de börjar mäta sin trafik efter trettonhelgen, precis när de haft ett av sina mest lästa reportage någonsin (ett intressant undercoverjobb om hur Influencerbranschen fungerar). Sedan jämför de sina tre rekordveckor med andra mediers (bland annat Resumé) hela januari. Alltså med första veckan i januari, när alla mediers sajter går på halvfart eftersom många människor är lediga. Där blir det äpplen och päron.

Om Resumé skulle välja att räkna ett treveckorssnitt efter vår mest framgångsrika vecka på 453 000 unika besökare skulle även vi till synes nafsa Dagens Industri i hälarna.

Läs mer om Breakits rekordsiffror här.

Fruktsalladen till trots: Bra jobbat Breakit!

***

Nytt på poddfronten: Förra veckans premiär av Studio DN lovade gott. Ett magasinsprogram med DN:s journalister, experter och profiler är ju en given idé. Det ska bli intressant att följa hur programmet utvecklas, att göra ett perfekt första avsnitt är omöjligt.

Återkommer nästa vecka med recension av Johar Bendjellouls nya format DN Intervju. Det känns som det finns typ tre versioner av Ekots lördagsintervju nu. Som alla görs av profiler från SR.

Sveriges Tidskrifter har gett sin intervjupodd en nystart genom att låta omvärldsbevakaren Fredrik Wass ta över intervjuerna efter Johan Kellman Larsson (som fått nytt jobb på Café). Intervjun med Medievärldens chefredaktör Axel Andén var intressant lyssning för mig som konkurrent.

***
Apropå tre versioner av Ekots lördagsintervju: Det finns fler än jag som skriver fredagskrönikor, ska kanske tilläggas.

***

Det passar mig bra att få Affärsvärlden hem med morgontidningen på onsdagarna. Det passar mig sämre att tidningsbudet knycklar ihop tidningen till en liten boll.

***

Snubblade via Twitter in på det här porträttet på Metros ägare Christen Ager-Hanssen från tidningen Financial Post.

Det är ändå spännande med vuxna människor som kallar sig själva för "crazy motherfucker" när de intervjuas av en affärstidning.

Läs mer här.

***

En liten tidningsboll är bättre än ingen tidning alls. Idag fick jag inte Fokus.

***

Läser just nu: Filters reportage om Chang Frick, mannen som satt högerpopulistiska sajten Nyheter Idag på kartan. Ett mycket intressant och välgjort reportage av Christopher Friman.

Här fick Chang Frick rätt mot Dagens Nyheter.

***

Stort grattis till Resumés duktiga krönikör Amanda Oxell, som blev Årets Eldsjäl i tävlingen The Media Award.

Läs mer här.

***

Redaktionen jobbar just nu med det sista på årets första nummer av månadsmagasinet Resumé. Det kommer bli grymt bra! Den som tar en prenumeration på magasinet kan också läsa vår fördjupande digitala journalistik, Resumé Insikt.

Teckna en prenumeration här.

***

Snart är det dags för Årets byrå-galan på Münchenbryggeriet på Södermalm i centrala Stockholm. Resumé anordnar kvällens gala, där undersökningsföretaget Regi delar ut priser till de byråer som har fått högst betyg av sina kunder.

Samma dag, den 21 februari, anordnar Resumé även en halvdagskonferens om vilka byråernas framtida utmaningar. Vi har fått ihop ett riktigt bra program, bland annat kommer Karen Boswell, innovationschef på brittiska Adam & Eve DDB, som leder en av världens mest framgångsrika byråer.

Läs mer om henne och hennes tankar om vad som gör en byrå framgångsrik här.

Läs om hela programmet och anmäl dig här.

Hoppas att vi ses den 21 februari!

***

Resumé Insikt är vårt varumärke för fördjupande och analyserande journalistik. Vi har sedan starten för ett och ett halvt år sedan hela tiden arbetat med att utveckla materialet för att nå vårt mål – att bli ett oumbärligt arbetsverktyg för alla som gör karriär i medie- och kommunikationsbranschen.

Vi har tidigare haft två versioner av Resumé Insikt, ett för marknadssidan och ett för dem som jobbat med medier.

Nu väljer vi att skapa ett enda Resumé Insikt, de olika delarna av branschen går ändå in i varandra. Vi tror att de flesta av våra läsare vill läsa om flera saker, inte bara om medier och marknad – utan om hela det nya medielandskap som växer fram.

Du som väljer att prenumerera på Resumé Insikt får nu mer material än någonsin, plus vårt prisbelönta magasin.

Redaktörer är precis som tidigare Yasmine Winberg och Julia Lundin.

Läs mer om "nya" Resumé Insikt här.

Läs Resumé Insikts granskning av mediebyråernas nya roll på marknaden här.

Läs om Resumé Insikts nya krönikör Johan Östlund här.

***

Helgens läsning på Resumé: Från och med klockan 20.00 ikväll fredag kan du läsa #helgintervjun med Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg. Och som alltid på vilodagen: #karriärsöndag, den här gången med Johanna Fagrell Köhler som är ny vd på digitala byrån Creuna.

***

Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.