Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediebyrå-vd gör reklam för Metro

Publicerad: 5 februari 2008, 13:59

Här gör Mindshares vd Robert Brink reklam för Metro. – Jag utgår från att han har så gott omdöme att det inte påverkar medievalen han gör för sina kunders räkning, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.


Robert Brink i Metro-annonsen.

I dagarna kör Metro igång en ny kampanj mot annonsörer och byråer. På sajten metrobusiness.se finns ett antal ”framgångssagor” om företag som lyckats nå ut med sina budskap genom annonsering i Metro, via samarbeten med olika mediebyråer.

Mediebyrån Mindshares vd Robert Brink är först ut som affischnamn i reklamen, som enligt reklambyrån Scholz & Friends på ett humoristiskt sätt ska ”åskådliggöra hur framgångsrika mediebyråcheferna blir av att samarbeta med Metro”. I annonsen och i reklamfilmen glänser Robert Brink med sin Technics 1200 i 18 karat guld.

– Jag blev tillfrågad av Scholz & Friends som vis amarbetar med och som gör reklamen för Metro, och jag tyckte att idén att lyfta fram de personliga framgångarna på ett överdrivet sätt var rolig. Filmen är väldigt humoristisk och jag tycker att det här är en kul grej och jag är säker på att det framgår när man ser hela filmen, säger Robert Brink.

Som mediebyrå är det viktigt att stå oberoende. Robert Brink tycker dock inte att objektiviteten naggas i kanten av hans medverkan.

– Vi pratade en del om det innan. Jag skull aldrig ha ställt upp på en ”testimonial”, det vill säga där man skulle ha understrukit att mediet är bättre än något annat och fått betalt för det. Men i det här fallet var jag aldrig orolig för objektivitetens skull. Det är en sådan skruvad humor och jag uttalar mig inte om Metro överhuvudtaget, säger Brink, som inte fått någon ersättning för att ställa upp.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson:

– Det här kan diskuteras. Jag fick själv en del av sleven när jag var med i en printkampanj för SvD. Jag tyckte att det var harmlöst och tyckte att jag kunde ställa upp. Men jag fick utstå en hel del kritik från mediebyråer då, säger Anders Ericson och fortsätter:

– Jag utgår från att Robert Brink har så gott omdöme att det inte påverkar hans medieval för sina kunders räkning. Jag har svårt att tro att han skulle stå i tacksamhetsskuld till Metro för det här.

Hur är det med dig då, skulle du kunna göra reklam för ett medieföretag igen?
– Jag skulle nog vara lite mer försiktig med det.

SE REKLAMFILMEN NEDAN:

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.