Media
Mediebyråcheferna om krisen på Metro: ”Annonsörer röstar med plånboken”
Publicerad: 16 maj 2017, 13:14
Staffan Slörner och Daniel Collin.
Ägarnas intervju med Nyheter Idag må ha skapat en oro kring utvecklingen på Metro. Men det är inte alls säkert att annonserna kommer att svika gratistidningen om man får tro Daniel Collin på MEC och Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.
Ämnen i artikeln:
CustosDaniel CollinMetroChristen Ager-HanssenStockholm Media WeekMats QvibergMediebyråerStaffan SlörnerNi känner till historien vid det här laget. Mats Qvibergs bolag Custos köper Metro, rekryterar bland annat Mikael König med förflutet i HQ som vd och ringer upp SvD:s reporter Malin Ekman med hätsk stämma. Efter detta urval av händelser publicerar den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag under förra fredagen en intervju med Mats Qviberg och Metros styrelseordförande Christen Ager-Hanssen. Här kallar bland annat Mats Qviberg en före detta reporter för "stalinist" och antyder att sådana ska få sparken. Christen Ager-Hanssen å sin sida öppnar för samarbete med Nyheter Idag.
LÄS MER: Chefredaktören: Kan inte bete sig som Qviberg
Intervjun resulterade i hård kritik från mediebranschen och den egna chefredaktören Staffan Erfors samt avhopp bland kolumnister och reportrar. I riksmedia rapporteras det om en tidning i kris. Både Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssen har tvingats pudla.
LÄS MER: De har hoppat av från Metro
Daniel Collin, vd på Mediebyrån MEC, tror inte att gratistidningen kommer att få problem på annonssidan efter intervjun med Nyheter Idag.
– Det är lite för tidigt att se hur det kommer att sluta. Men annonsörernas intresse bygger på hur många som kommer i kontakt med produkten. Så länge det är lönsamt att annonsera i Metro, så länge kommer de fortsätta att annonsera i Metro. Så cynisk är den här branschen.
– Vi har tidigare sett exempel på medieföretag som inte skött sina kort rätt och drabbats av negativ publicitet utan att det påverkar annonssidan.
LÄS MER: Kritikstorm för Metro efter intervju med Nyheter Idag
Daniel Collin menar att samtidigt som vi lever i en tid där syftesdriven kommunikation växt i betydelse och kommunikationsavdelningar får krishantera på sociala medier när företag trampar i klaveret så har inte denna utveckling nått annonsörerna.
– Jag kanske är lite cyniskt, men så länge det finns en målgrupp så kommer inte ett företag drabbas av ett sånt här klavertramp. Om det inte är uppenbart att man som annonsör kritiseras direkt för placeringen, så som på en rasist- eller porrsajt. Vi är inte där ännu och fråga mig inte när vi kommer dit.
– Det är bara att titta på Facebook och Google som saknar utgivarskap och inte tar bort stötande innehåll i tid. Det är dit annonspengarna går. Annonsörer röstar med plånboken.
Vältajmat nog så kommer Metros vd Mikael König, med ett förflutet på HQ, till Stockholm Media Week under onsdagen. På förmiddagspasset kommer han sitta i heta stolen och svara på frågor från moderatorn Claes de Faire (vd på nyhetsmagasinet Fokus reds anm.)
– För oss är han mest intressant. Det är ju han som är ansvarig för affären, säger Staffan Slörner vd för Sveriges Mediebyråer till Resumé.
Hur tror du att de senaste dagarnas händelser kan påverka Metros affär?
– Det är svårt att säga på ett så tidigt stadium. Allt handlar om hur de hanterar de närmaste veckorna både publicistiskt och i mötet med kunder.
– Det är klart att annonsörerna kan dra öronen åt sig och Metro har ett jobb att göra att förklara sig gentemot marknaden. Men jag avvaktar att kommentera utvecklingen inför i morgon.