Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediebyråernas attack mot Expressen

Publicerad: 7 Januari 2008, 11:41

Senast Expressen redovisade sin fallande upplaga var i augusti i fjol: – Strutsvarning, säger Bizkits printchef Fredrik Malmfält. Mediaedge:cias printchef Julia Nyberg tycker att det är ”otroligt att tidningen kommer undan med det”.


Expressens mörkläggning av upplagesifforna får printcheferna på mediebyråerna att se rött. "Strutsvarning. De borde lyfta huvudet ur sanden", säger Fredrik Malmfält på Bizkit.

I augusti var Expressens upplaga nere i 329 900, ett ras på 28 900 ex eller åtta procent jämfört med föregående augusti.

– Vi ska publicera upplagesiffrorna så snart marknadsledaren publicerat, lovade Expressens informationschef Irina Halling när Resumé frågade för en månad sedan.

Några dagar senare redovisade Aftonbladet fortsatt fallande upplagor för september och oktober. Men Expressen väljer att mörka för marknaden:

– Jag känner inget ansvar för det, säger redaktionschefen Per-Anders Broberg som är ansvarig utgivare i Otto  Sjöbergs frånvaro. Du kan lika gärna fråga min gamla mamma, hon är heller inte ansvarig för det.

Resumé har pratat med Irina Halling som är på semester och hänvisar till vd Bengt Ottosson och chefredaktör   Otto  Sjöberg   som båda är på semester.

Julia Nyberg på Mediaedge:cia tror att Expressen förlorar på att mörka:

– Upplagan är ett viktigt komplement till räckviddssiffrorna. När tidningen inte redovisar talar det sitt tydliga språk och påverkar förhandlingarna. Rabatterna i kvällspress har också ökat kraftigt det senaste året.

– Räckviddssiffrorna faller också och vi får ju viss redovisning av försäljningen när vi köper Impact med räckviddsgaranti. Kvällstidningarna har alltid varit hemlighetsfulla, men sedan de började med sin dvd-försäljning har det blivit värre.

Fredrik Malmfält på Bizkit kallar Expressens mörkande ”larvigt”:

– Strutsvarning. De borde lyfta huvudet ur sanden. Att hålla inne siffror ser inte bra ut. Vi vet ju att kvällspressens tappar upplaga. Men priserna har inte fallit, och då kräver vi högre rabatter. Du vill ju inte betala lika mycket om till exempel ett tv-program ”ratar” dåligt, samma sak gäller kvällstidningarna.

– Ibland är det problematiskt att köpa kvällspress utan relevanta siffror för olika dagar. Vid internationella förfrågningar vill kunderna gärna ha exakta siffror. Som mediehus är Aftonbladet mycket proffsigare och bättre på att lämna ut siffror.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.