Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediebyråköpen krymper

Publicerad: 12 februari 2008, 09:21

Börsoron och finanskrisen börjar påverka den svenska annonsmarknaden. Mediebyråernas köp i januari minskade jämfört med januari ifjol.


Men det är inget stort tapp. 810 miljoner i år är bara en minskning med 9 miljoner jämfört med ifjol.
– Det är inte någon dramatisk skillnad om vi ser till den totala omsättningen, men vi har börjat vänja oss vid en försiktig start på året. Det är först under högsäsongen mars-april som vi kommer att kunna se en tydligare trend för medieinvesteringarna 2008, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Anmärkningsvärt i januarisiffrorna är att internet, som de senaste åren vuxit i rekordfart, nu bara växer med en procent. Samma period förra året växte nätreklamen med 48 procent.

Print går däremot starkt. Landsortspress, storstadspress och veckopress tar alla marknadsandelar. TV backar i januari – precis som 2007, men då återhämtade sig kanalerna senare under året.

De stora förlorarna är utomhus som backar med 20 procent, kvällspress och radio som tappar 15 procent.

Per Roswall är trots den lite skakiga inledningen positiv till fortsättningen på året.
– Vi har ett spännande medieår framför oss, där vi med Fotbolls-EM och OS i Peking, har två stora händelser som kommer att påverka annonsvolymerna i gynnsam riktning. Vi ser fortsatt positivt på 2008 efter den starka avslutning vi hade 2007.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.