Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediechefer byter reklam mot lyxresor

Publicerad: 18 november 2010, 08:41

Chefer på stora medieföretag köper golfresor genom att skänka bort annonsutrymme till medie­byrån EXB som arrangerar resorna. EXB säljer annonserna och bjuder cheferna på resan. Förtydligande: Vissa resenärer betalar resan själva, till exempel Tanu Tandan. Andra låter sig bjudas. Vill du veta vilka – läs dagens pappersedition av Resumé.

Ämnen i artikeln:

Peter Bertilson

Leif Holmkvist

leif.holmkvist@resume.se


truefalse

Peter Bertilson, SvD, Tanu Tandan, Impact, Mikael Solberg, Expressen, Lotta Cederbom, Allers, Anders Nylander, Aftonbladet.

EXB är starkt inriktat på golf och arrangerade ­tidigare Sonys vip-golf, TV4:s kundgolf ”All par 4” och ­Aftonbladets ”Annonsdrive”. Varje år håller EXB ett eget golfevent på något exklusivt golfhotell i Europa. De ­senaste åren har medie­folk och kundföretag flugit till Evian i Frankrike och Marbella i Spanien.
– Mediernas säljare betraktas som vip-deltagare och flyger reguljärt ner en dag före kundföretagen, ­säger en av Resumés källor. De får en riktig helkväll av EXB och nästa dag hålls en golf­tävling. Hotellen är alltid av absolut toppklass. Resorna är korta, de brukar vara två dagar, folk har inte tid att vara borta längre.

I år gick golfresan på självaste valdagen den 19 september till det femstjärniga Villaitana i spanska Benidorm. Med på resan var enligt Resumés källor ett 20-tal medieföreträdare, bland andra:
Magnus Wretbring, försäljningschef Mediekompaniet.
Johan Sandin, GP/Sydsvenskans Stockholmskontor.
Johan Emtefall, försäljningschef Talentum.
Michael Fällström, marknadschef Talentum.
Tanu Tandan, vd Impact.
Lotta Cederbom, försäljningschef på Allers.
Anders Nylander, annonschef Aftonbladet.
Peter Bertilson, försäljningschef Svenska Dagbladet.
Björn Karlsson, major ­account manager Metro.
Mikael Solberg, annonschef Expressen.
Michael Eklund, annonschef Expressens bilagor.

Finansieringen av bjudresorna går, enligt Resumés uppgiftslämnare, till så att medierna skänker annons­utrymme som EXB sedan kan sälja.
– Det vanligaste är att priset på en helsida sätts ner kraftigt så att det med råge täcker resans pris, berättar en av deltagarna. Sedan kan EXB sälja annonsutrymmet till normalpris och bjuda oss på resan.

Om resan inte kan betraktas som konferens enligt Skatte­verkets regler blir den som bjuds på resan skattskyldig för förmånsvärdet. Men det kan också vara brottsligt, påpekar en annan av Spanienresenärerna:
– Jag har fått upplägget godkänt av min chef, men jag är inte säker på att alla har det. Om de går bakom ryggen på företaget kan de torska på trolöshet mot huvudman.

Vissa deltagare betalar själva resan, andra låter sig bjudas. Så här säger några av del­tagarna:
– Expressen betalade både resa och hotell, säger Mikael Solberg. Jag har kvitto på allt, annars skulle jag få jätteproblem vid en revision.
– Jag har inte betalat själv, säger Metros Björn Karlsson. Jag har inte en aning om hur resan har finansierats. Du får fråga EXB.
– Jag betalade privat med egna pengar, säger Impacts Tanu Tandan. Vad det kostade tycker jag inte hör till saken.

EXB:s vd Kent Carlbom ber att få våra frågor mejlade och svarade så här om syftet med Spanienresan:
”Syftet med denna mediekonferens är att kunder och medier ska få träffas och utbyta erfarenheter. Medierna får chansen att förstå kundernas utmaningar samtidigt som kunderna får ta del av den förändring av tjänster medierna numera kan erbjuda. Direktkontakten mellan deltagarna är huvudsyftet och inte att vi spelar en golf­runda tillsammans. Både på golfrundan och på middagen är individplaceringarna gjorda utifrån befintliga och potentiella kommersiella intressen. Sammanlagt ser vi att varje individ fått ungefär 10 timmars kvalitetstid med affärsnyttiga motparter. Vi kunde lika gärna ha satt grupperingarna i workshops men vi ser att det utvecklas mycket mer i denna kontext.”

Vi frågade också om antal deltagare och kostnad:
”Förutom egen personal var det representanter från medier, kunder, samarbetspartners och andra kommersiellt intressanta personer. Vad det gäller kostnaden så är det en intern fråga likväl som allt annat vi köper och förhandlar om.”

På frågan om finansieringen av resorna svarar Kent Carlbom så här:

”Den frågan förstår jag inte, men menar du hur den betalas så betalas den med pengar som allt annat i samhället.”

Förtydligande: Vissa resenärer betalar resan själva. Andra låter sig bjudas. Vill du veta vilka – läs dagens pappersedition av Resumé.

EXB

Extended Business startades 2002 och ägs till lika delar av Kent Carl­bom och Totte Bolter. Företaget omsatte i fjol nära 70 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4,7 miljoner kronor.

Dagens Media hårdgranskade – säljarna följde med på golfresan

Mediebyrån EXB:s affärer har hårdgranskats av Dagens Media. Men när EXB bjuder på smörjresa till lyxhotell i Spanien åker två av Dagens
Medias chefer med.
– Jag har ingen kännedom om deras resa, säger chefredaktören Fredrik Svedjetun.


Både Resumé och Dagens Media har granskat EXB, Extended Business, för sättet att skicka samlingsfakturor så att annonsören inte kan se hur mycket de olika mediebolagen får betalt för en kampanj.

Dagens Media har tidigare granskat EXB, senast i våras då bolaget utmålades som mindre hederligt och beskylldes för att jobba utan den transparens som branschen har enats om. Men på årets smörjresa deltog Talentums försäljningsdirektör Johan Emtefall och Michael Fällström, chef för affärsområde marknad.

Resumé frågade Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun hur det rimmar att granska EXB ena dagen och sedan åka på bjudresa med företaget.
– Jag behöver veta mer om resan, jag kände inte till den. Man måste skilja på Talentums olika titlar. Men jag kan lova att ingen från redaktionen har varit på någon golf­resa.

Resume har utan framgång sökt Talentums Spanienresenärer.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev