Mediechefer i öppet brev till Djurgården om bristande säkerhet

Publicerad: 22 september 2016, 13:35

Foto: Axman Ola/Aftonbladet

Aftonbladets publisher och TT:s vd och chefredaktör skriver att deras medarbetare utsattes för allvarlig fara under onsdagens derby - utan att säkerhetsorganisationen agerade.

Ämnen i artikeln:

AftonbladetTT

Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet, och Jonas Eriksson, vd och chefredaktör för TT Nyhetsbyrån skickade under torsdagen ett brev till Djurgårdens Fotbolls ordförande Lars Erik Sjöberg och vd Henrik Berggren. Vid derbyt på onsdagen mellan Djurgården och AIK utsattes medarbetare från Aftonbladet och TT för fara när en "banger" kastade från den Djurgårdsklackens ståplatsläktare, skriver mediecheferna.

Enligt Olsson Olsén och Eriksson reagerade inte Djurgårdens säkerhetsorganisation på det som inträffade, och de skriver att de inte är första gången något liknande händer.
Nu vill mediecheferna veta hur Djurgården ska agera för att något liknande inte ska inträffa igen.

Brevet i sin helhet:

"Till Djurgårdens Fotboll ordförande Lars Erik Sjöberg, VD Henrik Berggren

Vid gårdagens derby mellan Djurgården och AIK utsattes våra medarbetare för allvarlig fara. Ett föremål, en så kallad "banger", kastades in från ståplatsläktaren där Djurgården-klacken stod.
Föremålet landade alldeles intill Aftonbladets fotograf. Även TT:s fotograf på plats träffades av splitter i ansiktet och fick hjälp av sjukvårdspersonal.
Händelsen är idag polisanmäld av Aftonbladet och TT.

Enligt vår personal på plats agerade inte er säkerhetsorganisation på händelsen. De uppmärksammade inte fotograferna på att föremålet kastades rakt emot dem. Tiden från nedslag till detonation är ett par sekunder, så det fanns tid för förvarning.

Gårdagens incident är inte den första i sitt slag. Vi ser mycket allvarligt på att säkerhetsbristerna är så graverande och kräver att Djurgården och Fotbollförbundet omedelbart agerar för att åstadkomma en säker arbetsmiljö för våra medarbetare.

Vi förväntar oss en omedelbar återkoppling med förslag på relevanta åtgärder och en förklaring till er egen säkerhetspersonals bristfälliga agerande vid händelsen.

Vi föreslår också ett möte i närtid där vi diskuterar förbättringar av säkerheten.

Sofia Olsson Olsén, publisher Aftonbladet
Jonas Eriksson, vd och chefredaktör TT Nyhetsbyrån"

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln: