Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mediecheferna: "Ett stort och viktigt genombrott"

Publicerad: 2 Oktober 2018, 11:30

SvD:s chefredaktör Fredric Karén, Thomas Mattsson chefredaktör Expressen och Lena K Samuelsson publisher Aftonbladet ser ingen anledning för regeringen att avvakta.

UPPDATERAD. Nu är det fritt fram för medlemsländerna i EU att sänka momssatsen för digitala böcker, tidskrifter och tidningar. De svenska mediehusen kommer att göra sitt för att få regeringen att agera snabbt i frågan.


Ämnen i artikeln:

ChefredaktörFredric KarénEULena K SamuelssonThomas MattssonDigitalmomsen

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson
– Hur den digitala journalistiken beskattas är är en av de viktigaste frågorna vi har i mediebranschen. Nuvarande skattelagstiftning är inte anpassad efter den digitala verkligheten. Nu finns möjlighet att rätta till det.

– Hela Mediesverige behöver få rätt förutsättningar för att bygga den digitala affären, det är i grunden en demokratifråga. Så ja, det betyder mycket för lönsamheten både för oss och landets samtliga tidningar.

Vad kommer ni trycka på för att politikerna ska ta med det i höstbudgeten?
– Nu finns det ett beslut från EU. Det finns ingen anledning att vänta.

Vad innebär det för branschen i stort?
– Det är ett stort och viktigt genombrott - nu krävs att politikerna agerar. Vi jobbar via Schibsted och TU för att påverka svenska politiker att nu skyndsamt agera och få rätsida på den orimliga moms-situationen.

Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, anser att den sänkta digitalmoms ligger i linje med utvecklingen av mediehusens affärsmodell:

– Det är viktig signalpolitik att sänka digitalmomsen, givet att mediehusen nu satsar på ökade läsarintäkter online. Men det här kommer också att få affärspåverkan och möjliggör att vi kan finansiera journalistik. Expressen kommer att lansera en "plus"-modell och då är det förstås positivt med en mer rimlig skattepolitik.

SvD:s Fredric Karén säger:
– Det här är ett mycket välkommet beslut från EU, en segsliten fråga har nu gått igenom första instans. Nu hoppas jag att den svenska regeringen snabbt kan klubba beslutet så att branschen kan räkna in det i sina budgetar inför nästa år.

– För alla tidningar som jobbar med digitala prenumerationer, och det gör de flesta i Sverige vid det här laget, är det här ett viktigt och välkommet tillskott. Goda ekonomiska resultat och god journalistik går hand i hand och för att branschen ska kunna göra nödvändiga investeringar i såväl teknik som journalistik framåt krävs att vi har de ekonomiska förutsättningarna.

DN:s Peter Wolodarski säger:
– Det har länge varit konstigt att medier som försöker digitalisera sin verksamhet straffas genom en högre momssats på det digitala jämfört med det tryckta. Det har försvårat omställningen och ytterst gått ut över möjligheterna att bedriva kvalificerad journalistik i hela Sverige. När nu EU äntligen tagit bort hindren för en teknikneutral moms brådskar det att svenska politiker agerar så att detta börjar gälla redan från årsskiftet.

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.