Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediecheferna: Krävs mer för att rädda branschen

Publicerad: 1 December 2016, 13:11

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén

Digitalmomsen kan komma att sänkas från 25 till 6 procent efter ett förslag från EU-kommissionen. Nu hoppas mediecheferna att svenska regeringen visar handlingskraft i frågan.


I dag ligger momsen för digitala produkter på 25 procent, 6 procent för tryckta medier. För en pressad mediebransch skulle momssänkningen innebära nödvändiga intäkter och muskler i den digitala omställningen.

Tidigare har en EU-reglering förhindrat medlemsländerna att sänka momssatsen på digitala produkter. Men under torsdagen presenterade EU-kommissionen ett nytt förslag som öppnar för självbestämmande av digitalmomsen.

LÄS MER: Nu kan digitalmomsen sänkas i Sverige

– Det är ett mycket välkommet beslut. Som samtidigt är ganska väntat. Det gör att politikerna inte längre kan skylla på EU längre utan det är upp till regeringen att ta tag i frågan fullt ut i frågan om svenska mediers digitalisering. I dag har den digitala momsen en ganska liten betydelse för vår ekonomi, men givet den omställningen som både vi och hela branschen befinner sig i så kommer en sänkt digitalmoms att hjälpa affären väsentligt på några års sikt, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till Resumé.

Tror du att regeringen kommer att ta frågan vidare?
– Jag hoppas det, eftersom det är en ganska enkel mediepolitisk åtgärd som till skillnad från de övriga stödsystemen som föreslås i medieutredningen inte behöver dras i långbänk. Fördelen med digitalmomsen är dessutom att den är konkurrensneutral till skillnad från exempelvis presstödet. Det blir helt upp till branschen att ta marknadsandelar.

Det kan vara svårt att göra en överslagsräkning, men vad skulle den sänkta momsen innebära för DN ekonomiskt?
– Vi befinner oss mitt uppe i en omställning där vi går från analoga till digitala prenumeranter. Vi får fortfarande mer pengar från papperstidningen, men vet att vi kommer att tjäna mer pengar digitalt om några år. Det gäller alla som vill överleva i den här branschen. Därför kommer en momssänkning att få stor betydelse, men den kan inte rädda branschen. Det ska mer till i det pressade läge som befinner oss i.

Vad har ni gjort i den här frågan via TU?
– Vi har försökt säga att den sänkta momsen är en nödvändig och viktig åtgärd i en tid av digital omställning. De andra stödsystemen är komplicerade och tar tid att genomföra. Vad jag vet så finns det en stor politisk enighet om sänkt digitalmoms. Det skulle inte bli en kostsam reform och den slår inte olika mot olika bolag på samma sätt som stödsystemen. Den kommer inte att lösa utmaningen vi står inför, men den är viktig.

För Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén är det också en glädjande nyhet:
– Ett mycket, mycket välkommet förslag, helt i rätt riktning. Nu kanske det kan bli lite ordning och reda i den här segdragna frågan.

Hur mycket pengar skulle det innebära för Aftonbladets del om förslaget leder till att digitalmomsen sänks?
– Vår Plus-affär börjar bli en relativt stor affär för oss och en affär i stadigt ökande. I exakta siffror har vi inte hunnit räkna på vad det innebär, och jag vet inte om jag skulle berätta det heller, men som helhet är det klart att det stärker den viktiga affären.

Vad skulle det innebära för branschen i stort?
– Det är så klart en signal för hela branschen att envetet och gemensamt fortsätta det avgörande arbetet att ta betalt för journalistik online. Och att den digitala journalistiken jämställs med den i print. Det har varit, och är, för mig helt tokigt att momssatsen för digitalt betalt innehåll är fyra gånger högre för den än i print.

Sofia Olsson Olsén vill lyfta fram branschorganisationen TU:s arbete:

– TU:s medarbetare (Jeanette Gustafsdotter, vd, och Per Hultengård,chefsjurist) har dragit ett väldigt stort lass i denna fråga genom åren och självklart i detta haft ett stort stöd från oss i TU:s styrelse. TU har samlat branschen i en principiellt mycket viktig fråga.

GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein

– Mycket positivt att EU-kommissionen öppnar för sänkt digitalmoms.
Inte minst eftersom Sverige hör till de länder inom EU med absolut högt momssats på digitala medier. Nu är det upp till bevis för riksdag och regering att snabbt omsätta möjligheten till reducerad moms.

– Det är av stor betydelse för medieföretagen att inte ha olika momssatser på digitala produkter och printprodukter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.