Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mediecheferna: Så blir 2017

Publicerad: 30 December 2016, 14:43

Casten Almqvist, Karin Olsson och Peter Wolodarski.

Vilken blir den främsta medietrenden och mest oväntade nyheten i branschen? Här ger Casten Almqvist, Karin Olsson och Peter Wolodarski svaret.


Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Att återsamlas med mitt ledningsteam på Bonnier Broadcasting efter julledigheten och släppa loss kraften i våra satsningar. Vi har en riktigt bra plan för 2017. Det är bland annat första året då vår dramastrategi kickar in fullt ut. Den bygger på ett växelbruk mellan exklusiv premiärvisning i CMore, därefter fri-tv premiär i TV4 och sedan tillbaka in i CMore där vi bygger upp ett VOD bibliotek av svensk kvalitetsdrama. Startskottet går på nyårsdagen med premiären för Saknad i regi av Colin Nutley. Under året kommer sedan ett pärlband av dramapremiärer, bland annat Farang med Ola Rapace, Modus 2 och Torpederna 2."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Att öka tempot ytterligare eftersom förändringstakten i den värld vi lever i går allt fortare. 2016 blev ett riktigt bra år för oss. TV4 Gruppen gjorde ett antal rekordnoteringar inte minst journalistiskt, bland annat slog vi huvudkonkurrenten SVT både digitalt och linjärt under en av årets viktigaste nyhetshändelser, det amerikanska presidentvalet. TV4 Play har just passerat 2,2 miljoner inloggade användare och CMore växer för andra året i rad betydligt snabbare än SVOD marknaden i genomsnitt. Vi har kommit långt på vår resa från tittare till användare. Det får inte innebära att vi slappnar av."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Linjär tv minskar successivt men står fortsatt för det i särklass största tittandet. Tillväxtexplosionen för total video tilltar, både i användande och intäkter. På TV4 och CMore ligger vi väl positionerade för att omfamna den tillväxten. Alltfler annonsörer kommer välja den moderna definitionen av räckvidd i rörlig bild, utan åtskillnad på linjär och digital video. Ett och samma reklamlager som både handlar om strömstarter och om hur mycket tid användarna lägger per besök. Annonsmarknaden kommer inte nöja sig med hitte-på-siffror utan kommer kräva transparens och jämförbarhet. Genombrottet för total video kommer manifesteras av den gemensamma valuta för totalmätningar av rörlig bild som MMS lanserar under året."

Mest oväntade nyheten?
"Att Facebook svarar öppet och ärligt på frågor från journalister, annonsörer och branschföreträdare till exempel när det visar sig att de kraftigt överdrivit sina räckviddssiffror för video."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Vi kommer återigen ha förvånats över hur mycket som hinner förändras på ett bara ett år. Bäst därför att inte ge alltför tvärsäkra profetior. På Bonnier Broadcasting koncentrerar vi oss på att hålla farten uppe och att snabbt justera våra planer under gång när det behövs. Tempo, flexibilitet och användarfokus kommer att vara nyckelfaktorer för den som vill dra nytta av den tillväxt vi har framför oss. Samtidigt kommer konkurrensen att bli ännu tuffare. En redan stenhård svensk TV marknad får ytterligare en duktig aktör genom Amazons entré. Jag tror dessvärre vi kommer att få se fler nedskärningar av svenska redaktioner samt medieföretag som går under."

Karin Olsson, stf. ansvarig utgivare och kulturchef, Expressen

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Att debatten blir mer intellektuellt prövande, och mindre angelägen om att stämpla meningsmotståndare med tillmälen. Efter det här året kan det bara bli bättre, för nu måste vi väl ändå ha nått botten."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Att hitta nya sätt för kulturkritiken att leva vidare i en digital tid. Expressen Kulturs idédebatt är otroligt läst, medan kritiken är en mer stillsam form av kulturjournalistisk. Så måste det få vara. Kritiken är oundgänglig del av vårt offentliga, konstnärliga samtal, men vi ska ändå hela tiden fundera över hur den kan hitta nya generationer och läsare."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Utvecklingen i bredd-och nischmedier kommer bara att öka. Morgontidningarna satsar allt hårdare på en betald och inlåst relation till ett smalt segment av välutbildad medelklass för vilken prenumerationen är en identitetsmarkör, medan kvällstidningarna och public service är medierna som når ut till alla, och erbjuder hela skalan av gedigen kvalitetsjournalistik till lättsam underhållning."

Mest oväntade nyheten?
"Journalisten Dawit Isaak och förläggaren Gui Minhai släpps fria, då Eritrea och Kina har förstått värdet av tryck-och yttrandefrihet."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Frågan är om inte de allra största förändringarna kommer att ske på annonsförsäljningssidan, som redan har utvecklats enormt men hela tiden blir mer kreativ och förfinad för att komma högre upp i värdekedjan där inte Facebook och Google är lika svåra konkurrenter. Att det lyckas är avgörande för att den fria journalistiken ska tryggas i de privata mediehusen."

Peter Wolodarski, chefredaktör på Dagens Nyheter

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Ett bättre 2017 än 2016 för världen - borde inte vara svårt att åstadkomma med tanke på hur uselt det senaste året varit, men osvuret är bäst."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Att hålla upp tillväxten för DN:s digitala prenumerationer. Vi har under 2016 nått 80 000 helt digitala och 300 000 i totalt antal prenumerationer, en ökning från 270 000 för ett år sedan. Man får gå tillbaka till 2004 för att hitta senaste ökningen. Väldigt roligt, och nu sjunker medelåldern stadigt på vår prenumerationsbas för första gången sedan 1990-talet. Avgörande för oss blir att fortsätta växa under 2017."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Att mediekonsumenter - mot vad som tidigare hävdats - faktiskt är beredda att betala för bra innehåll."

Mest oväntade nyheten?
"Löfvens förtroendesiffror stiger. Konjunkturer i allt."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Befarar att antalet fasta journalistjobb totalt sett kommer att minska. Ännu tydligare fragmentisering."

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev