Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediecheferna som synts mest i media under #metoo-rörelsen

Publicerad: 28 december 2017, 08:12

Expressens chefredaktör Thomas Mattson, Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén samt TV4:s vd Casten Almqvist.

Foto: Jonas Eltes / Andreas Elgstrand

Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén är den mediechef som synts mest i traditionella medier under #metoo-rörelsen. Den mediechef som förekommer i mest negativa ordalag är dock Expressens Thomas Mattsson, det visar en undersökning från Meltwater.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénMeltwater#MeTooAftonbladetSVTThomas MattssonHanna StjärneExpressenCilla Benkö

I mitten av oktober gick debattören och medieprofilen Cissi Wallin ut med namnet på Fredrik Virtanen och menade att Aftonbladet-krönikören var den man som utsatt henne för våldtäkt samt drogat henne 2006. Inlägget, som postades på Instagram, var i mångt och mycket startskottet för #metoo-rörelsen i Sverige och fler män inom media, däribland TV4-profilen Martin Timell, skulle de närmaste veckorna pekas ut som maktmissbrukare och sexualförbrytare.

De uppmärksammade fallen ledde till att mediechefer runtom i landet tvingades hantera svåra publicistiska och personalmässiga ärenden.

Aftonbladet och dess chefredaktör Sofia Olsson Olsén  fick under en period kraftig kritik för hur långsamma tidningen var med att rapportera kring fallet Virtanen. När Olsson Olsén några veckor senare även satte stopp för det så kallade "Dokumentet 2.0" blev det interna och externa trycket hårt varpå hon valde att sjukskriva sig i tre månader. Mellan den 16 oktober och den 20 december är hon också den mediechef som synts och hörts överlägset mest i traditionella medier, det visar en undersökning från Meltwater. Aftonbladets chefredaktör citerades och omnämndes hela 444 gånger under perioden.

En mediechef som inledningsvis syntes och hördes mycket i traditionella medier var TV4:s vd Casten Almqvist. Efter uppgifter om att TV4 och dess ledning under flera år blundat för profilen Martin Timells beteende tvingades Almqvist krishantera och var i flera intervjuer självkritisk till hur de hanterat ärendenet. Timell påstås även ha ofredat en kvinna i en badtunna under en personalfest. Almqvist kallade i ett flertal intervjuer Martin Timell för ett undantag och "rötägg" som inte representerade den kultur som finns på kanalen. Almqvist är den mediechef som citerats och omnämnts nästflest gånger mellan den 16 oktober och 20 december, 139 gånger. En dryg tredjedel så många gånger som Sofia Olsson Olsén.

I undersökningen från Meltwater mäts även tonläget i de artiklar som skrivits om mediecheferna. Den absoluta merparten av dem har varit neutrala i sitt tonläge men 17,6 procent har varit negativa. Trots att Olsson Olsén är den mediechef som fått utstå mest kritik och uppmärksamhet är det dock konkurrenten Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, som i störst utsträckning nämns i negativa ordalag. Mattssons namn har dock bara förekommit ett fåtal gånger. Expressens chefredaktör har i flera texter kritiserats av Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och fick även ta emot viss kritik efter att han enligt Medievärldens chefredaktör Axel Andén försökt påverka deras publicering gällande sexism på Expressen, ett fall som även togs upp i Medierna i P1.

Mediechefernas namn i samband med #metoo har främst förekommit i digitala medier.

– Digitala medier är de som fokuserat på att intervjua och utvärdera mediechefernas jobb. I sociala medier är intresset svalt, här har mediecheferna i samband med #Metoo omnämnts ett fåtal gånger. Det beror på att medierna är mer granskade. I sociala medier har det varit fokus på att hänga ut potentiella förövare och inte på företaget/mediet de representerat, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News