Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediedoldis tar över IRM

Publicerad: 17 april 2012, 13:45

Viacoms distributionschef Madeleine Thor tar över vd-posten hos IRM.

Foto: Pressbild.

Madeleine Thor, distributionschef för Viacom, fd MTV Networks, tar över vd-posten för Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM. Hon ersätter Magnus Anshelm från den 14 maj: – Jag känner för jobbet. Inte bara för att det handlar om att leverera trovärdiga analyser som mediemarknaden kan använda som beslutsunderlag, utan också för att det går ut på att titta på hur vi kan utvecklas på hela den nordiska marknaden, säger Madeleine Thor.


Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmMadeleine ThorIRM

IRM har fått gallra bland tolv mycket kvalificerade kandidater och  idag, tisdag, står det alltså klart att 36-åriga Madeleine Thor blir  bolagets nya vd:
– Det är lite som ett slutspel i hockey, där folk  faller bort allteftersom. Men Madeleine Thor stämmer väl in i vår  kravprofil i och med att hon både har ledarerfarenheter samt erfarenhet  av att arbeta med Norden-uppdrag, säger Lars Strandberg, ordförande för  IRM.

Han uppger att planen är att genomföra en lyckad etablering av IRM i Danmark precis på samma sätt som har skett i Norge.

Madeleine Thor tillträder vd-posten den 14 maj och kommer närmast  från en roll som distributionschef för Viacom (fd MTV Networks), som  bland annat äger produkterna MTV, Nickelodeon och Comedy Central.

Hon  har varit Viacoms distributionschef i två år, men har också varit analyschef där i fem år. Det är kanske framförallt den  erfarenheten som hon får mest nytta av i sitt nya jobb:
– IRM är en välskött organisation och jobbet går mycket ut på att  leverera rapporter i tid till kunder som vänter. Så det är lite som att  se till att tågen kommer i tid, säger Lars Strandberg.

Madeleine Thor har också varit verksam på Mediavision då den nuvarande Reklamombudssmannen, Elisabeth Trotzig, var vd på IRM:
– När jag förstod att jobbet var ledigt visste jag ju redan att det var ett spännande uppdrag eftersom Mediavision delade lokaler med IRM, säger Madeleine  Thor.

Hon gillar också det faktum att det handlar om ett förtroendeuppdrag.
– Jag måste se till att marknaden får trovärdiga analyser att agera  utifrån. Sedan händer det också så mycket spännande på mediemarknaden,  säger Madeleine Thor.

Hon ser också fram emot uppdraget att titta på möjligheten att expandera till fler nordiska marknader:
– Jag ska titta på Norge-exemplet och fundera över hur vi kan ta det  vidare till de övriga nordiska marknaderna, säger Madeleine Thor.

Du känns ändå som lite av en doldis?
– Ja, kanske under de senaste två åren då jag har varit  distributionschef på Viacom, men under mina år som analyschef var MTV  ett av de varumärken som jag arbetade mycket med. Då träffade jag en hel  del mediebyråer och presenterade även många studier, säger Madeleine  Thor.

Hon och Lars Strandberg träffar personalen under morgondagen:
– Det här blir faktiskt mitt tredje jobb på Brahegatan 9 i och med att  Mediavision sitter där och även MTV satt där en gång i tiden, säger  Madeleine Thor.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.